به گزارش خبرنگار مهر، حسین محمدی ظهر یکشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران با بیان اینکه طبق آمار سرشماری سازمان امور عشایری در سال گذشته سه هزار و ۹۰۰ خانوار معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر عشایر استان همدان را تشکیل می‌دهند، گفت: عشایر استان همدان شامل چهار ایل و ۲۴ طایفه هستند.

مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه عشایر استان همدان دارای ۴۷۰ هزار رأس دام سبک و سنگین بوده و ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود، بر لزوم ارتقا استانداردهای رفاه و عدالت در جامعه عشایر تاکید کرد و افزود: این عدالت با تخصیص اعتبارات و تسهیلات مناسب محقق می‌شود.

محمدی به نیازهای عشایر استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه مهمترین نیاز عشایر استان همدان مرتع است و عشایر در استان همدان در حال حاضر از ۹.۵ درصد مراتع استفاده می‌کنند، گفت: استان همدان دارای چهار زیست بوم و ۷۲ سامانه عرفی ویژه عشایر است.

پروانه چراها حکم سند برای عشایر را دارد

مدیر امور عشایری استان همدان به پروانه چرای صادر شده برای عشایر اشاره کرد و با بیان اینکه پروانه چراها حکم سند برای عشایر را دارد و توسط منابع طبیعی صادر می‌شود، افزود: پروانه چرای صادر شده برای عشایر مربوط به سال ۶۲ بوده و از سال ۶۲ پروانه چرای عشایر پالایش نشده است.

محمدی به اقدامات در دست اجرا طی سال جاری برای عشایر استان همدان اشاره کرد و ادامه داد: احداث استخر پرورش ماهی، پلاک کوبی دام، آبرسانی، آموزش فنی و حرفه‌ای، تهیه و تدوین اطلس نهایی راه‌های عشایر، تهیه پکیج‌های انرژی‌های نو، تخصیص تسهیلات کم بهره و برپایی نمایشگاه‌های عشایری در برنامه است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از خصوصیات جامعه عشایری این است که یک نفر عشایر تأمین پروتئین ۱۶ نفر را بر عهده دارد، بیان کرد: درآمد خانوار عشایر در سال ۲۶ میلیون تومان و درآمد خالص ماهیانه یک خانواده عشایر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که این میزان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به دو و نیم میلیون تومان برسد.

هر سال عشایر ۱۵ دی ماه از استان همدان خارج و ۱۵ اردیبهشت ماه وارد استان می‌شوند مدیر امور عشایری استان همدان در ادامه به تاریخ ورود و خروج عشایر اشاره کرد و با بیان اینکه هر سال عشایر ۱۵ دی ماه از استان همدان خارج و ۱۵ اردیبهشت ماه وارد استان می‌شوند، افزود: ۸۵ درصد عشایر استان همدان کوچ‌رو و ۱۵ درصد نیمه کوچ هستند.

وی با اشاره به اینکه عشایر خلاف اقلیم حرکت می‌کنند و هیچ گونه لطمه‌ای به طبیعت وارد نمی‌شود، افزود: تقویم کوچ عشایر را سازمان مراتع مشخص می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه هر سال در مورد کوچ عشایر با مشکل مواجه هستیم و برخی عشایر پروانه کوچ ندارند و زودتر از زمان مقرر وارد استان می‌شوند، گفت: از طرفی امسال به دلیل سیل میان بند از بین رفته و اجازه ماندن عشایر در میان بند در استان لرستان داده نمی‌شود.

وی در رابطه با غربالگری عشایر از بیماری کرونا افزود: غربالگری عشایر از امروز آغاز شده و یکسری خدمات و کمک مالی برای توزیع محلول ضد عفونی کننده و ماسک در نظر گرفته شده و غربالگری با همکاری مرکز بهداشت انجام خواهد شد.

مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه تاکنون آمار بیمار مبتلا به کرونا در عشایر استان همدان گزارش نشده است افزود: موردی به سازمان امور عشایری استان اعلام نشده است و عشایر همکاری خوبی با مرکز بهداشت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.