حسین فارسی روز دوشنبه در نخستین جلسه ستاد دائمی ارتقاء شاخص‌های شهر جهانی مبلمان منبت شهرستان ملایر اظهار داشت: تلاش‌های زیادی برای ثبت جهانی منبت ملایر صورت گرفت و فعالان هنر صنعت مبل و منبت ملایر برای حفظ این افتخار بزرگ و عنوان شهر جهانی منبت وظیفه مهمی بر عهده دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه ملایر افزود: با ادامه روند فعالیت ستاد دائمی ارتقاء شاخص‌های شهر جهانی مبلمان منبت، باید تلاش کنیم تا این هنر شاخص جهانی ملایر را زنده و پویا نگه داریم.

فارسی خواستار ادامه روند قبلی فعالیت ستاد و تشکیل کمیته‌ها و ارایه گزارش اقدامات این کمیته‌ها به دبیرخانه ستاد شد و گفت: شهر باید سیما و منظر جهانی داشته باشد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و اعمال محدودیت در روند خرید و فروش مبلمان ملایر، ضمن تقدیر از همکاری فعالان این صنعت ابراز امیدواری کرد: با ریشه‌کنی کرونا شاهد رونق گرفتن فعالیت‌های فعالان این هنر صنعت در شهرستان باشیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در این جلسه اظهار داشت: از شهریور سال ۹۵ اقدامات لازم برای ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر آغاز شد و پس از طی فرآیند سه ساله در نهایت دی‌ماه سال گذشته این هنر صنعت در فهرست صنایع دستی جهانی به ثبت رسید.

ابراهیم جلیلی افزود: پس از ملی و جهانی شدن این هنر صنعت، ضرورت دارد در راستای ادامه روند ارتقاء شاخص‌های مبلمان منبت ملایر و برای نگه‌داشت این برند، فعالیت ستاد به صورت دایمی ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به ثبت ملی هنر منبت ملایر در فروردین ۹۶ و ادامه تلاش و پیگیری‌ها برای ثبت جهانی این هنر به همت بخش دولتی و خصوصی با محوریت فرمانداری ملایر و میراث فرهنگی ادامه داد: برای نگه‌داشت این برند جهانی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: در همین راستا ستاد ارتقاء شاخص‌های شهر جهانی مبلمان منبت با کمی تغییرات و افزایش یک کمیته جدید، با ۱۱ کمیته به پیشنهاد میراث فرهنگی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

جلیلی افزود: این ستاد با ریاست فرماندار و دبیری میراث فرهنگی فعالیت می‌کند و ضرورت دارد تمامی کمیته‌ها در حوزه‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی، پُر قدرت‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: شورای جهانی صنایع دستی هر ساله گزارشی از روند اقدامات هنر منبت ملایر از صنایع دستی مطالبه می‌کند که در این زمینه نیازمند همکاری اعضای ستاد و فعالان این هنر صنعت هستیم.

جلیلی کمیته سیما و منظر شهری و زیرساخت گردشگری، ساماندهی، صنایع دستی، شهرک خوشه مبل و منبت، کمیته آموزشی با مسوولیت فنی و حرفه‌ای، کمیته علمی با مسوولیت رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و کمیته تحقیقاتی با مسوولیت رییس دانشگاه ملی ملایر را از جمله کمیته‌های زیر مجموعه این ستاد برشمرد.

وی یادآور شد: همچنین شهرداری جوکار مسوولیت کمیته ساماندهی مبل و منبت شهر جوکار، بخشداری سامن مسوولیت کمیته ساماندهی روستای صنایع دستی دهنو آورزمان، اداره صنعت، معدن و تجارت مسوولیت کمیته نظارت بر فروش و صادرات، اداره استاندارد مسوولیت کمیته استانداردسازی و شهرداری ملایر مسوولیت کمیته تبلیغات و ارتباطات در سطح ملی و جهانی را بر عهده دارند.

هنر منبت ملایر اردیبهشت سال ۹۶ ثبت ملی شد و پس از پیگیری و طی فرآِیندهای انجام شده دی‌ماه سال گذشته بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید.

این شهرستان دارای بیش از پنج هزار کارگاه فعال مبل و منبت است که بیش از ۹ هزار استادکار و منبت‌کار به صورت مستقیم و بیش از ۲۵ هزار هنرمند به صورت غیرمستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

شهرستان ملایر تولید سالانه بیش از ۶۰ درصد مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.