محمد مظفری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این ظرفیت خالی را در سد ایجاد کردیم تا بتوانیم مدیریت مخزن را داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر خروجی سد کلان را به هشت متر مکعب در ثانیه رساندیم تا بتوانیم ظرفیت خالی خوبی برای کنترل سیلاب ایجاد کنیم.

مدیر امور منابع آب ملایر ورودی آب به سد کلان را نیز پنج متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد که از طریق دریچه تحتانی خارج می‌شود.

مظفری با اشاره به بارندگی فروردین امسال و بروز سیلاب در این شهرستان گفت: برای کنترل سیلاب میزان خروجی سد کلان ۹۵ متر مکعب و خروجی دشت ملایر به نهاوند نیز ۲۰۰ متر مکعب بود.

وی افزود: در این مرحله سد کلان در کنترل سیلاب خیلی به ما کمک کرد و موفق شدیم میزان ذخیره آب و خروجی آب را به سطح پایداری برسانیم.

مدیر امور منابع آب ملایر ادامه داد: از یکی ۲ هفته گذشته رهاسازی آب و ایجاد ظرفیت در مخزن سد برای کنترل سیلاب انجام و شاخه‌ای برای رودخانه حرم آباد برای کنترل سیلاب ایجاد شد.

مظفری با بیان اینکه مرتب در حال پایش رودخانه‌ها هستیم گفت: از فروردین تا اواخر تیر امسال سد کلان سر ریز داشت و ظرفیت سد به طور کامل پر بود.

وی اظهار داشت: از اواخر تیر تا پاییز آب در سد کلان ذخیره شد و دوباره به خاطر کنترل سیلاب پنج میلیون متر مکعب آب را از سد رهاسازی کردیم.

مدیر امور منابع آب ملایر افزود: در بسیاری از مواقع نیز دریچه‌های سد کلان باز شد تا علاوه بر کنترل سیلاب‌ها و تخلیه آب‌های تحتانی، تغذیه پایین دست سد نیز توسط این آب‌ها انجام شود.

مظفری بیان کرد: حدود هشت روستا در پایین دست سد کلان قرار دارد که از حقآبه این سد استفاده می‌کنند.

وی گفت: با توجه به تداوم و شدت بارش‌ها و پر آب بودن رودخانه‌ها و پل‌ها، مردم از تردد در حاشیه سد کلان، بستر رودخانه‌ها، پل‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

سد کلان ملایر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شد و با ۴۵ میلیون مترمکعب حجم آب یکی از بزرگترین سدهای غرب کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.