حضرت حیقوق نبی(ع) بر اساس روایات معتبر و متواتر کتاب های تاریخی و افراد دارای اعتبار، یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که قریب به ۲ هزار و ۶۰۰ سال قبل در عصرˈ یهو یاقیمˈ و ˈصدقیاˈ پادشاهان یهود در منطقه اورشلیم می زیسته است. 

حیقوق نبی(ع) پس از حضرت شعیا(ع) به مقام نبوت مبعوث شده و در دوران کودکی هم عصر با حضرت الیاس نبی(ع) بوده چنانکه بر اساس نقل های معتبر تاریخی وارد شده که حیقوق نبی(ع) در دوران طفولیت به علت بیماری از دنیا رفت و الیاس نبی(ع) او را در آغوش کشید و با تضرع و دعا زندگی دوباره وی را از هستی آفرین طلب کرد و ایشان حیات دوباره یافت. 

برخی از مورخان بر این باورند که کلمه ˈحیقوقˈ به معنای در آغوش کشیده شده از همین واقعه تاریخی نشات گرفته است. 

حضرت حیقوق(ع) در زمان ˈبختنصرˈ پادشاه بابل با گروه بسیاری از بزرگان و اشراف بنی اسرائیل و تعدادی از پیامبران و بستگان آنها به اسارت بابلیان درآمد اما پس از فتح بابل توسط کوروش کبیر به تشویق پیروان خود به منطقه کنونی تویسرکان عزیمت کرد.

ساختمان آرامگاه این پیامبر الهی یکی از بناهای قدیمی با سبک معماری جذاب و زیبایی است که به احتمال فراوان به دوره سلجوقیان مربوط می شود. 

بنای تاریخی بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) 

ساختمان آرامگاه این پیامبر الهی یکی از بناهای قدیمی با سبک معماری جذاب و زیبایی است که به احتمال فراوان به دوره سلجوقیان مربوط می شود. 

بنای آرامگاه از فاصله دور شبیه به یک برج مدور با سقف مخروطی شکل به نظر می رسد و دارای بدنه هشت ظلعی و گنبد دوپوش است. 

در نمای ظاهری این بنا، هشت ترکه آجری ساخته شده که ستون های اصلی بنا را تشکیل می دهند و با دیوارهای آجری به یکدیگر متصل شده اند که در نتیجه آن، بدنه اصلی بنا به صورت سطوح هشت گانه به نظر می رسد. 

این بنای تاریخی از لحاظ فنی و معماری بسیار دقیق و حساب شده ساخته شده زیرا به دلیل وجود دیوارهای جانبی مقابل زلزله و طوفان مقاوم است و به همین جهت تاکنون بیش از ۹۰۰ سال در برابر عوامل نامساعد طبیعی مقاومت کرده است.

بر اساس روایات و آموزه های دینی، پیکر مطهر اولیا خاص الهی بر اثر گذر زمان دچار نابودی نمی شود و واقعه نمایان شدن پیکر مطهر حضرت حیقوق نبی(ع) در سال ۱۳۷۲ شمسی گواهی بر صدق این مدعا است. 

در این سال عده ای از سارقان اشیا تاریخی و باستانی به قصد سرقت اطراف مزار مطهر حیقوق نبی(ع) که در سردابی در پایین تر از سطح کنونی زمین واقع شده کنکاش کردند و در نتیجه این کار قسمتی از پیکر مطهر این نبی الهی پس از قریب به ۲۶۰۰ سال به طور معجزه آسایی سالم نمایان شد.

حیقوق نبی(ع) به عنوان یکی از پیامبران بنی اسرائیل در آموزه های مقدس خود به ظهور حضرت محمد(ص) در آخرالزمان مژده داده و در بخشی از سخنان خود آسمان را سرشار از نور تسبیح پیامبر آخرالزمان و امت وی می‌داند و این در حالی است که امام رضا(ع) نیز در ضمن مباحثه علمی با یکی از بزرگان دین یهود یعنی "راس الجالوت" به سخنان حیقوق نبی(ع) در مورد مژده ظهور پیامبر آخرالزمان حضرت محمد(ص) اشاره کرده و با این استدلال حجت را بر وی تمام کرد و همچنین نام حضرت حیقوق نبی(ع) در کتاب مشهور مفاتیح الجنان در اعمال مخصوص ام داوود در نیمه ماه رجب نیز آمده است.

بارگاه حیقوق نبی(ع) در انتظار اجرای طرح توسعه

اکنون بارگاه مطهر حضرت حیقوق(ع) از ابعاد گردشگری مذهبی، تاریخی و فرهنگی یک ظرفیت کم نظیر و بی بدیل گردشگری برای شهرستان تویسرکان محسوب می شود که می تواند گردشگران را از دورترین نقاط کشور به این شهر برخوردار از طبیعت، اقلیم و آب و هوای روح افزا بکشاند. 

آرامگاه حیقوق نبی(ع) اکنون به عنوان منبع آرامش، رحمت و عنایت الهی همچون تحفه ای آسمانی در قلب خاک سبز، طبیعت جذاب و چشم نواز و آب و هوای دلپذیر و فرهنگ دوست تویسرکان پایتخت گردو و صنعت منبت ایران، خودنمایی و دوستداران حقیقت را به سوی خود جذب می کند. 

برای شهری که به اذعان همه صاحب نظران و کارشناسان بزرگترین مزیتش، صنعت گردشگری محسوب می شود از هر لحاظ شایسته است که با ارتقا زیر ساخت های فرهنگی، رفاهی، خدماتی، تجاری و اقتصادی از وجود بقعه مطهر حیقوق نبی(ع) به عنوان یک ظرفیت کم نظیر گردشگری بهره وری حداکثری ایجاد کند.

علیرضا ایزدی ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت استان همدان در سال ۹۲، بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) را یکی از آثار تاریخی نامزد ثبت جهانی عنوان کرد اما این مساله در سال های اخیر به حاشیه رفته و سخن چندانی در این مورد گفته نشده و نمی شود.

بارگاه حیقوق نبی(ع) نماد گردشگری مذهبی در غرب کشور 

امام جمعه تویسرکان در این باره گفت: بارگاه حیقوق نبی(ع) ظرفیتی ویژه برای توسعه گردشگری مذهبی و تاریخی در استان همدان و شهرستان تویسرکان است.

حجت الاسلام مرتضی موحدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تاکنون آن گونه که باید و شاید از ظرفیت های مذهبی، فرهنگی و تاریخی بارگاه حیقوق نبی(ع) در تویسرکان بهره وری نشده است اظهار داشت: باید با برنامه ریزی های کارشناسانه و دقیق از مزایای فرهنگی، معنوی و تاریخی این بارگاه مطهر برای رشد و پویایی اقتصادی شهرستان بهره وری حداکثری ایجاد شود.

ظرفیت های گردشگری شهرستان تویسرکان و بارگاه حیقوق نبی(ع) به عنوان یکی از مهمترین این ظرفیت ها تاکنون به خوبی معرفی و بازشناسی نشده و بخش قابل توجهی از مردم ایران با این قابلیت ها آشنایی ندارند.

وی افزود: ظرفیت های گردشگری شهرستان تویسرکان و بارگاه حیقوق نبی(ع) به عنوان یکی از مهمترین این ظرفیت ها تاکنون به خوبی معرفی و بازشناسی نشده و بخش قابل توجهی از مردم ایران با این قابلیت ها آشنایی ندارند.

حجت الاسلام موحدی با اشاره به اینکه اکنون توسعه صنعت گردشگری یکی از مهمترین راهکارهای ایجاد فرصت های متنوع شغلی و کاهش نرخ بیکاری در تویسرکان است گفت: مجموعه مسوولان و حتی عموم مردم باید نسبت به بهره وری حداکثری از این گونه ظرفیت های گردشگری دغدغه داشته و برنامه های اثرگذار و عملی ارائه دهند.

وی اظهار داشت: وجود بقعه مطهر حیقوق نبی(ع) علاوه بر ایجاد فضای آرامش معنوی و الهی می تواند پذیرای هزاران گردشگر در طول سال و فعالیت بیش از پیش چرخ های اقتصاد شهرستان تویسرکان باشد.

امام جمعه تویسرکان تاکید کرد: بارگاه این پیامبر بزرگ الهی حتی می تواند بر روند جذب بیش از پیش گردشگر در کل استان همدان نیز اثر بخش بوده و فرصت های جدید شغلی ایجاد کند.

حجت الاسلام موحدی ادامه داد: تویسرکان با توجه به وجود بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع)، ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری مذهبی در منطقه را دارد.

وی اشاره به اینکه حضرت حیقوق نبی(ع) از زوایای مختلف دارای اهمیت بسیار بالای مذهبی، معنوی و دینی است گفت: یکی از مهمترین آموزه ها و بشارت های حضرت حیقوق نبی(ع) که در کتاب های تاریخی به آن اشاره شده، مژده ظهور پیامبر آخر الزمان حضرت محمد(ص) است که گواهی محکم بر حقانیت دین اسلام به شمار می رود.

وی اظهار داشت: حیقوق نبی(ع) بر اساس کتاب های مستند و مقدس تاریخی در سخنان خود بر پیامبر اسلام و پیروان و شیعیان وی درود فرستاده و نصرت آنها را از خداوند متعال درخواست کرده است.

حجت الاسلام موحدی با بیان اینکه طرح جامع توسعه بارگاه حیقوق نبی(ع) آنگونه که باید اجرا نشده و عزمی از سوی مسوولان برای اجرای کامل آن دیده نمی شود، افزود: بهره وری حداکثری از ظرفیت های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری این بقعه مقدس می تواند حوزه اقتصاد شهرستان تویسرکان را نیز پویا کند.

وی تاکید کرد: گردشگری مذهبی یکی از مهمترین شاخه های گردشگری در سراسر جهان به شمار می رود که زمینه توسعه و بهره وری از آن در تویسرکان با توجه به بارگاه حیقوق نبی(ع) فراهم است.

اجرای طرح توسعه جامع بارگاه این پیامبر الهی یک ضرورت است که می تواند آن را به یک قطب فرهنگی، معنوی و گردشگری تبدیل کند.

بارگاه حیقوق نبی(ع) با اجرای طرح توسعه به مرکز فرهنگی تبدیل می شود

کارشناس علوم دینی و عضو سابق هیات امنای بارگاه حیقوق نبی(ع) گفت: اجرای طرح توسعه جامع بارگاه این پیامبر الهی یک ضرورت است که می تواند آن را به یک قطب فرهنگی، معنوی و گردشگری تبدیل کند.

حجت الاسلام سید رضا میرمعینی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حضرت حیقوق نبی(ع) یکی از پیامبران الهی است که در آموزه های خود بشارت ظهور حضرت محمد(ص) را داده است.

وی افزود: وجود بقعه این پیامبر بزرگ الهی یکی از نعمت ها و برکت های اعطا شده از سوی خداوند متعال به شهرستان تویسرکان محسوب می شود.

حجت الاسلام میرمعینی با اشاره به اینکه بارگاه معدودی از پیامبران الهی در ایران وجود دارد اضافه کرد: برخی از این بقعه های مطهر دارای سند معتبر نیستند اما بارگاه حیقوق نبی(ع) از سند معتبر تاریخی برخوردار است.

وی گفت: نام حضرت حیقوق نبی(ع) در جریان مناظرات علمی امام رضا(ع) با علمای دین یهود و همچنین در اعمال ام داوود در نیمه ماه رجب آمده است.

عضو هیات امنای بارگاه حیقوق نبی(ع) اظهار داشت: در عین حال بسیاری از مردم استان همدان و کشور از وجود این بقعه مطهر در تویسرکان خبر ندارند.

وی افزود: اکنون نام شهر شوش با حضرت دانیال(ع) گره خورده و همه جا این دو را با هم می شناسند اما بقعه حیقوق نبی(ع) در تویسرکان مظلوم واقع شده است.

حجت الاسلام میرمعینی به برگزاری نشست هم اندیشی با مدیرکل اوقاف و مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان و اتخاذ تصمیم های مناسب برای اجرای طرح توسعه بارگاه حیقوق نبی(ع) اشاره کرد و گفت: مقرر شد قسمت زیر زمین و یا شبستان جنبی برای توسعه بارگاه استفاده شود که با مخالفت میراث فرهنگی روبه رو شد.

وی بیان کرد: توجه ویژه به بقعه حیقوق نبی(ع) و اجرای طرح جامع توسعه آن می تواند زمینه ساز تبدیل آن به یک مرکز بزرگ فرهنگی و معنوی و جاذبه گردشگری برای بهبود حوزه اقتصاد شهرستان تویسرکان تبدیل شود.

منتظر تایید طرح توسعه بارگاه حیقوق نبی(ع) از سوی میراث فرهنگی هستیم

رییس اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان با بیان اینکه طرح توسعه بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) سال هاست که مطرح شده اما اقدام چندانی در این زمینه صورت نگرفته است گفت: طرح های اولیه و جامع توسعه بارگاه این پیامبر الهی از سال ۸۱ به سازمان میراث فرهنگی داده شده است.

مهدی محمد ظاهری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح های مختلفی که در چند سال اخیر از سوی اداره و سازمان اوقاف به منظور توسعه هدفمند بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) داده شده مورد تایید سازمان میراث فرهنگی قرار نگرفته است.

 سازمان میراث فرهنگی، رعایت نشدن قوانین مربوط به حفظ حریم و نمای بناهای تاریخی را مهمترین دلیل رد طرح های پیشنهادی توسعه بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) اعلام می کند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، رعایت نشدن قوانین مربوط به حفظ حریم و نمای بناهای تاریخی را مهمترین دلیل رد طرح های پیشنهادی توسعه بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) اعلام می کند.

محمد ظاهری با اشاره به اینکه پس از رایزنی های متعدد با سازمان میراث فرهنگی مقرر شد طرح جامع توسعه بارگاه این پیامبر الهی از سوی خود سازمان میراث فرهنگی ارائه شود گفت: اکنون اجرای طرح جامع توسعه بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) در انتظار تایید و مجوز سازمان میراث فرهنگی است.

وی تاکید کرد: از سازمان میراث فرهنگی انتظار می رود که با تعیین تکلیف هر چه سریعتر این طرح زمینه را برای بهره وری حداکثری از مزایای این بارگاه در حوزه گردشگری فراهم کند.

محمد ظاهری افزود: بی شک استفاده از ظرفیت تاریخی، مذهبی و فرهنگی بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) زمینه ساز توسعه صنعت گردشگری در شهرستان تویسرکان و ایجاد رونق و پویایی اقتصادی است.

مقرر شده طرح جامع توسعه بارگاه حیقوق نبی(ع) و محوطه سازی آن در سند  ساله توسعه استان همدان دیده شود و شهرداری تویسرکان مجری این طرح است.

طرح جامع توسعه بارگاه حبقوق نبی(ع) در سند سه ساله راهبردی استان

سرپرست اداره میراث فرهنگی تویسرکان در این باره به ایرنا گفت: مقرر شده طرح جامع توسعه بارگاه حیقوق نبی(ع) و محوطه سازی آن در سند  ساله توسعه استان همدان دیده شود و شهرداری تویسرکان مجری این طرح است.

اسحاق ترکاشوند افزود: عرصه و حریم قانونی ساختمان بارگاه حیقوق نبی(ع) بر اساس قانون باید از ساخت و ساز محفوظ بماند و اکنون طرح مشخصی در این باره ارائه نشده است.

وی متذکر شد: بر اساس قانون هر طرح توسعه ای که بخواهد برای بارگاه حیقوق نبی(ع) به مرحله اجرا در آورده شود باید به تایید وزارت میراث فرهنگی برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.