احمدرضا احسانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه های متنوع فرهنگی برای کنگره بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی تدارک دیده و اطلاع رسانی های لازم نیز انجام شده است.

وی از رونمایی تندیس این فیلسوف جهانی در ۱۸ اسفند خبر داد و گفت: این تندیس در محله سیدان که زادگاه سیدجمال الدین اسدآبادی است نصب می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان به گشایش نگارخانه و کتابخانه تخصصی در بنای یادبود سیدجمال الدین اسدآبادی اشاره کرد و افزود: این ۲ برنامه افتتاحیه از بخش های جنبی کنگره است.

احسانی تاکید کرد: بنای یاد بود سید جمال باید به یک مجموعه فرهنگی پویا تبدیل شود به طوریکه از ۲ ماه پیش انجمن های ادبی اسدآباد در این بنا مستقر شده اند. 

سیدجمال الدین اسدآبادی در سال ۱۲۱۷ در شهرستان اسدآباد چشم به جهان گشود؛ او نابغه ای بود که به چندین زبان زنده دنیا مسلط بود و در نوجوانی به درجه اجتهاد رسید و روزنامه های عروة الوثقی و ضیاء الخافقین را راه اندازی کرد. 

آزادی و بیداری مسلمانان آرمان بزرگش بود که برای نیل به آن به کشورهای مصر، افغانستان، ترکیه هندوستان، انگلستان و فرانسه سفر کرد و در این راه به شهادت رسید.

۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی است که در تقویم به نام روز بیداری اسلامی ثبت شده است.

بنای یادبودی در محله سیدانِ اسدآباد که زادگاهش بود ساخته و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمار ۲۴۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.