به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید شاهرخی ظهر دوشنبه در نشست خبری ثبت جهانی آثار و رویدادها با اشاره به ثبت جهانی شهرهای لالجین و ملایر و بیان اینکه صنایع دستی همدان سهمی از اشتغال استان همدان را به خود اختصاص داده است، گفت: در شهر همدان ۱۵۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که ریشه در تاریخ و تمدن آن دارد.

وی گفت: ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در همدان در زمینه صنایع دستی مشغول به کار هستند به طوری که صنایع دستی ۷ درصد ظرفیت اشتغال استان همدان را به خود اختصاص داده است

سعید شاهرخی با تاکید بر اینکه در گوشه و کنار شهر ملایر، کارگاه‌های متعدد منبت وجود دارد که در نهایت همه آنها به نمایشگاه مبل‌های زیبا تبدیل می‌شوند، گفت: همدان قطب تولید مبل منبت کشور به لحاظ کمی و کیفی است و خوشحالیم که این هنر آوازه جهانی پیدا کرده است.

استاندار همدان با بیان اینکه در ۴۰۰ فروشگاه ملایر، مبل منبت به نصف قیمت مبل عرضه شده در سایر فروشگاه‌های کشور عرضه می‌شود که این امر نشان دهنده عزم بالای شهرستان ملایر برای رونق اقتصادی کالای داخلی است، ادامه داد: تنوع تولید محصولات مبل منبت در ملایر و تویسرکان شهره عام و خاص است

وی با بیان اینکه تویسرکان شهر ملی منبت گلریز کشور و مایه مباهات استان همدان است، اضافه کرد: آثار بی بدیل منبت گلریز در شهر تویسرکان و روستاهای این شهر آن‌را به کانونی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

لالجین بزرگترین مرکز تولید، عرضه و صادرات سفال کشور است

شاهرخی به شهر جهانی لالجین نیز اشاره کرد و با بیان اینکه شهر جهانی لالجین در سال ۹۵ ثبت شد، گفت: لالجین بزرگترین مرکز تولید، عرضه و صادرات سفال کشور و افتخاری دیگر برای استان همدان است.

استاندار همدان ایجاد و توسعه مراکز آموزشی و دانشگاهی در شهر جهانی منبت ملایر را اقدامی بنیادین در عرصه علمی کردن هنر و صنعت مبل و منبت برشمرد و آن را از اولویت‌های کاری استان و شهرستان ملایر عنوان کرد و گفت: غار علیصدر به عنوان شگفت انگیز ترین غار دنیا و جاذبه‌ای بی بدیل سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است.

وی افزود: ما در صدد هستیم که محصول سیر همدان را ثبت کنیم. اکنون انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث جهانی کشاورزی به ثبت فائو رسیده است.

وی با یادآوری اینکه همدان استانی میهمان‌پذیر است و زیرساخت‌های لازم در حوزه اسکان در قالب هتل، میهمان پذیر و خانه بوم گردی در این استان ایجاد شده و ظرفیت کافی برای پذیرش گردشگر وجود دارد، خاطر نشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان همدان طی ۳ سال اخیر با تلاش شبانه‌روزی اقدامات ارزشمندی را برای معرفی ظرفیت‌های استان انجام داده به طوری که در سال ۲۰۱۸ همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی شد و رویدادهای بسیار مهم بین‌المللی برای استان رقم خورد.

وی ادامه داد: فاصله همدان تا تهران ۳ ساعت است و این امتیاز ظرفیتی ارزشمند برای جذب گردشگر به ویژه گردشگران پایتخت برای همدان است و کارهای خوب انجام پذیرفته در زمینه گردشگری در استان این مهم را نوید می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با بیان اینکه حضور هنرمندان استان همدان در نمایشگاه‌ها و رویدادهای ملی و بین المللی سفال، شهر لالجین را به عنوان یک‌برند برجسته در تمامی مجامع معرفی کرده و رشد گردشگر و رونق تولید و فروش را در این شهر شاهد هستیم، گفت: همدان با دارا بودن دو شهر جهانی، یک شهر ملی و یک نشان جغرافیایی به لحاظ امتیاز گردشگری در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

علی مالمیر با تاکید بر اینکه در همدان کانون‌های مختلف تولید صنایع دستی به ویژه در روستاها مزیتی برجسته است، گفت: اشتغال در این روستاها ۱۰۰ درصد و منطقه فاقد بیکار است

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1343615
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.