به گواه مستندات تاریخی و آمارهای رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اگر نگوییم که تویسرکان قدیمی ترین، دست کم یکی از قدیمی ترین قطب های تولید مبل و منبت در ایران به حساب می آید و تولیدات آن گاهی فراسوی مرزهای کشور را نیز درنوردیده و به کشورهای دیگر صادر شده است.

اکنون اما بازار فروش صنایع مبل و منبت تویسرکان محدود شده است؛ چالشی که کارشناسان دلایل آن را مولفه هایی همچون کمبود سرمایه در گردش میان هنرمندان و صنعتگران این حوزه، نبود زنجیره کامل برای تولید و از همه مهمتر برخوردار نبودن از نشان ویژه تجاری یا به عبارتی برندینگ ارزیابی می کنند.

شهرستان تویسرکان بر اساس آمار رسمی وزارت میراث فرهنگی از بیش از چهار هزار و ۸۰۰ کارگاه تولید صنایع مبل و منبت و نزدیک به هشت هزار شاغل در این بخش برخوردار است و روستاهای اشترمل، جیجانکوه، سید شهاب و عین آباد بیشترین سهم تولیدات این بخش در شهرستان تویسرکان را به خود اختصاص داده اند.

تویسرکان، شهر ملی منبت گلریز

اشترمل با برخورداری از بیش از ۴۹۰ کارگاه تولید صنایع مبل و منبت یکی از مهمترین مناطق شهرستان تویسرکان در این حوزه است که نقش "گلریز" با استفاده از هنر دست صنعتگران و نه ماشین های سی.ان.سی در سطح کشور در انحصار این روستا است.

به عبارتی تویسرکان با توجه به تولیدات منحصر به فرد منبت "گلریز" در روستای اشترمل، در سال ۹۸ به صورت رسمی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان شهر ملی منبت گلریز معرفی شد و این در حالی است که پیشتر عنوان نشان ویژه جغرافیایی مبل و منبت را نیز همین شهرستان به خود اختصاص داده بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تویسرکان در این ارتباط اظهار داشت: شناسنامه دار کردن تولیدات صنایع مبل و منبت و افزایش واحدهای زنجیره کامل تولید، موثرترین راه برای رونق صادرات تویسرکان در این بخش به حساب می آیند.

اسحاق ترکاشوند در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شهرستان تویسرکان از سبک و طرح های منحصر به فردی در بخش صنایع مبل و منبت برخوردار است اما تا کنون این تولیدات صاحب برند و نشان ویژه تجاری نشدند.

وی بیان کرد: این شهرستان از حدود چهار هزار و ۸۰۰ کارگاه و هشت هزار هنرمند و صنعتگر در این بخش برخوردار است که ایجاد نشان ویژه تجاری موجب افزایش چشمگیر بازار فروش و صادرات برای آنها می شود.

ترکاشوند یادآوری کرد: با توجه به برخورداری این شهرستان از تولید منحصر به فرد طرح منبت گلریز به ویژه در روستای اشترمل، با اعلام وزارت میراث فرهنگی و به صورت رسمی، عنوان شهر ملی منبت گلریز را در کشور کسب کرده ایم.

وی تاکید کرد: قدمت و سابقه بالا و درخشان تویسرکان در حوزه تولیدات صنایع مبل و منبت، دخالت نداشتن دستگاه های سی.ان.سی در عمده تولیدات این بخش و قیمت مناسب نسبت به بازارهای مبل و منبت در نقاط مختلف کشور، از مهمترین مزایای تولیدات مبل و منبت در شهرستان تویسرکان به شمار می روند.

ترکاشوند اضافه کرد: کمبود واحدهای تولیدی که چرخه کامل تولید یعنی طراحی، ساخت، رویه کوبی و رنگ کاری تولیدات مبل و منبت را انجام می دهند از مهمترین مشکلات و چالش های آسیب رسان به بازار فروش صنایع مبل و منبت تویسرکان هستند که اکنون گسترش این واحدهای تولیدی با جدیت دنبال می شود. 

حمایت دولت از ایجاد نمایشگاه دائمی منبت در تویسرکان

وی از تلاش برای ایجاد بازارچه فروش صنایع دستی به ویژه صنایع مبل و منبت در تویسرکان خبر داد و افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ایجاد فروشگاه و نمایشگاه های دائمی فروش صنایع مبل و منبت در این شهرستان با اختصاص زمین ارزان قیمت و ارایه تسهیلات کم بهره حمایت می کند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ایجاد فروشگاه و نمایشگاه های دائمی فروش صنایع مبل و منبت در این شهرستان با اختصاص زمین ارزان قیمت و ارایه تسهیلات کم بهره، حمایت می کند.ترکاشوند اظهار داشت: بخشی از هنرمندان و صنعتگران فعال در شهرستان تویسرکان اعتقاد دارند که کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی موجب شده تا تولیدگران این بخش در شهرستان تویسرکان نتوانند آنگونه که در خور ظرفیت ها و شان هنر قدیمی و کم نظیر مبل و منبت تویسرکان است، کار و بازار خود را گسترش دهند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی باز هم تولیدات صنایع مبل و منبت شهرستان تویسرکان علاوه بر برخورداری از قدمت و اصالتی منحصر به فرد از طرح های ویژه ای مانند گلریز برخوردار هستند و قیمت فروش آنها از تولیدات این بخش در سایر نقاط کشور مناسب تر است.

آنچه پیداست، درون مایه هنری و ظرفیت های هنرمندان شهرستان تویسرکان در زمینه تولیدات صنایع مبل و منبت بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکنون بروز و ظهور پیدا کرده است.

اکنون هنرمندان این بخش باید با کمک و همراهی مسوولان نسبت به ایجاد فرشگاه های متنوع، زمینه را برای گسترش بازار فروش صنایع مبل و منبت تویسرکان آماده کنند تا همچنان که اکنون شاهد آن هستیم، هنرمندان مبل و منبت تویسرکان به ناچار برای افزایش درآمدزایی خود به دیگر شهرها و نقاط کشور کوچ نکنند.

به نظر می رسد علاوه بر برندسازی و گسترش واحدهای زنجیره کامل تولید تا فروش در شهرستان تویسرکان، انسجام بیشتر هنرمندان این حوزه در قالب اتحادیه های صنفی، استفاده از ظرفیت های تشکل هایی مانند اتاق بازرگانی و همچنین تلاش هدفمند و موثر برای تبلیغات تخصصی با هدف شناساندن تولیدات صنایع مبل و منبت تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز، می توانند در رونق بیش از پیش و گسترش بازارهای فروش تولیدات این بخش نقش موثری داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.