محمدرضا عدالتخواه روز سه‌شنبه در جلسه شورای قضایی استان همدان بیان کرد: در جلسه روز جمعه رییس قوه قضاییه با مسوولان قضایی استان ها بر ۲ موضوع کاهش جمعیت کیفری و تعیین مجازات جایگزین حبس تاکید شده که آمار خوبی در این زمینه هم ارائه شد.

وی خواستار حضور مستمر قضات و دادستان ها در زندان ها با هدف تعیین تکلیف وضعیت زندانیان شد و افزود: برخی از افراد پس از گذراندن بخشی از محکومیت اصلاح شدند بنابراین می توان اسامی افراد اصلاح شده را احصا کرده و در کمیته عفو برای آزادی آنها تلاش کرد.

رییس کل دادگستری همدان تاکید کرد: قضات می توانند صرف نظر از آیین نامه عفو اقدام کنند یعنی در صورت مواجه با زندانی که اصلاح شده و قابلیت بازگشت به جامعه را دارد حتی می توان از آیین نامه عفو نیز عبور کرد. 

عدالتخواه گفت: تا پایان هفته آینده روسای دادگستری شهرستان ها و دادستان ها زندانیانی که مشمول عفو می شوند را شناسایی کرده و لیست اسامی این افراد را برای طرح در کمیسیون عفو ارائه دهند تا بتوان زمینه عفو یک پنجم زندانیان این استان را فراهم کرد.

وی با بیان آماری از شمار زندانیان همدان گفت:  شمار زندانیان این استان از خط قرمز عبور کرده است بنابراین می طلبد در زمینه محکومیت های جایگزین و آزادی زندانیان اصلاح شده تدبیری جدی اندیشید.

رییس کل دادگستری همدان اظهار داشت: قضات باید نسبت به تعیین تکلیف محکومان مالی زودتر اقدام کرده و در رای ها اقساط متعارف و متعادل برای این طیف از محکومان پیش بینی کنند.

پرونده‌های معوق تعیین تکلیف شوند

رییس‌کل دادگستری همدان خواستار تعیین تکلیف سریع پرونده‌های معوق در حوزه‌های قضایی تابعه استان شد و گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری، تعیین تکلیف پرونده های معوق و کاهش زمان دادرسی مورد تاکید است.

عدالتخواه اضافه کرد: بنابراین باید تا پایان سال جاری تمامی پرونده های ثبت شده تا پیش از مهر سالجاری تعیین تکلیف شده و پرونده بلاتکلیف نماند.

وی با بیان شمار پرونده های معوق موجود در دادسرا، دادگاه تجدید نظر، اجرای احکام مدنی و دیگر مجموعه های قضایی تا قبل از مهر سالجاری، ادامه داد: می طلبد تمامی پرونده ها را مجدد یک دور بازبینی کرده و علاوه بر تعیین تکلیف آنها علت و دلیل موجه تاخیر در رسیدگی به پرونده بر روی آن نوشته شود.

رییس‌کل دادگستری همدان افزود: به منظور تعیین تکلیف پرونده قضایی تشکیل شده پیش از مهر امسال دبیرخانه ای در دادگستری تشکیل و کمیته های فرعی با حضور دادستان ها در شهرستان ها تشکیل می‌شود. 

وی از مسوولان قضایی خواست در جریان بررسی و تعیین تکلیف پرونده های معوق دنبال ایجاد یک تحول با کار صحیح و جهادی باشند و آرای متقن و قوی داده و اول بهمن امسال حوزه های قضایی گزارش اقدامات خود راجع به وضعیت پرونده های معوق را گزارش دهند. 

رییس‌کل دادگستری همدان همچنین خواستار برگزاری نشست هایی با نخبگان علمی، دانشگاهی، فرهنگی و حوزوی شد و گفت: هدف از برگزاری این نشست ها شنیدن حرف های جامعه علمی و پاسخ به شبهات و دیدگاه های آنها است همچنین این برنامه ها اعتماد عمومی به ویژه نخبگان را به حوزه قضایی افزایش می‌دهد.

قانون جامع حدنگاری (کاداستر) اجرا شود

عدالتخواه گفت: طبق ماده (۹) قانون جامع حدنگاری (کاداستر) همه دستگاه ها مکلف هستند تمام مستثنیات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره برداری و نقشه های مختصات جغرافیایی املاک یاد شده را با رعایت جنبه های امنیتی در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک با هدف تهیه نقشه های کاداستر قرار دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت اجرای این قانون روسای دادگستری از مدیران ادارات بخواهند اطلاعات خود را تکمیل و در اختیار اداره ثبت قرار دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.