عاطفه زارعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از یک افدام بزرگ فرهنگی در سطح استان خبر داد و افزود: دکتر اذکایی مورخ و حکیم همدانی پیش‌تر در سال ۱۳۹۵ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد و در تیر ماه ۱۳۹۶ "کتابخانه تحقیقاتی‌، تخصصی پرویز اذکائی" شامل ۱۴ جلد کتاب نفیس و مجله علمی و فرهنگی در کتابخانه مرکزی همدان گشایش یافت. 

وی اضافه کرد: این کتابخانه مجموعه‌ای نفیس در رشته‌ های علوم انسانی به ویژه تاریخ و ایران‌شناسی است که در دوران مختلف به تحریر درآمده و حاصل بیش از نیم قرن زحمت و تلاش این دانشمند بزرگ عصر ما است.

زارعی گفت: پس از اهدای این گنجینه بزرگ علمی، استاد اذکایی خانه مسکونی‌اش را نیز وقف کرد تا بعد از او محفل علم دوستان و اندیشمندان قرار گیرد و به عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده همگان قرار گیرد.  

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خاطرنشان کرد: منزل مسکونی یاد شده با ۳۰۰ متر مربع مساحت و ۱۸۰ متر زیربنا در کوی شکریه همدان واقع شده و کارشناسان ارزش ریالی آن را هم اینک حدود چهار میلیارد تومان برآورد کردند.

به گفته وی این کتابخانه طبق خواسته استاد اذکایی به نام "خانه فرهنگی روانشاد میرزا کاظم اذکائی مدیر" یا کتابخانه عمومی کوی شکریه همدان نامگذاری می‌شود.

پرویز اذکایی (سپیتمان) سال ۱۳۱۸ در همدان زاده شد، تحصیلات خود را در همین شهر و تهران و سپس در دانشگاه منچستر انگلستان ادامه داد.

مطالعات وی به‌طور عمده در تاریخ و فلسفه و در رشته‌های کتابشناسی، رجال‌شناسی و تاریخ علم نیز دارای تألیفات است.

بیش از ۴۰۰ عنوان اثر از وی منتشر شده که برخی از آنها شامل ۴۰ کتاب و ۷۰ رساله علمی و گفتارهای بلند و کوتاه در دایرةالمعارف‌ها و نشریات معتبر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.