سرهنگ محمد حاجی‌عزیزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قاچاقچی آثار باستانی که تعدادی از اشیای ارزشمند تاریخی را نگهداری می‌کرد، توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی همدان شناسایی و دستگیر شد.

وی اظهار داشت: از این فرد اشیای تاریخی با قدمت دوران هزاره اول قبل از میلاد و مربوط به دوران اشکانی، اسلامی و معاصر کشف و ضبط شد.

سرهنگ حاجی‌عزیزی عنوان کرد: یگان حفاظت استان همدان در ادامه روند دستگیری قاچاقچیان اشیاء تاریخی و پس از کسب اخبار از دوستداران میراث‌فرهنگی در رابطه با خرید و فروش تعدادی اشیای عتیقه در شهرستان نهاوند، با تشکیل تیم ویژه بررسی و تحقیق موضوع را در دستور کار خود قرار داد.

وی بیان کرد: با انجام عملیات تیم یگان حفاظت میراث فرهنگی و با هماهنگی مقام قضایی، به همراه نیرو انتظامی در عملیاتی غافلگیرانه با مراجعه به منزل یکی از قاچاقچیان اشیاء تاریخی کشف و یک نفر دستگیر شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی همدان گفت: در این عملیات ۲۷ قلم شیء تاریخی - فرهنگی شامل ۱۳ عدد سکه از جنس نقره و مس مربوط به دوره اشکانی، پیکرک از جنس مفرغ مربوط به یکهزار سال قبل از میلاد، هفت عدد انگشتری از جنس نقره و مس (بدل)، مهره عقیق (دوره تاریخی)، کاسه مسی مربوط به دوره اسلامی، سه عدد خنجر مربوط به دوره معاصر و شیء نیم‌دایره فلزی مربوط به دوره معاصر کشف و ضبط شد.

وی افزود: در این عملیات فرد دستگیر شده به همراه تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

سرهنگ حاجی‌عزیزی عنوان کرد: آثار تاریخی نشانگر هویت یک ملت و حفاظت از آن وظیفه همه مردم است و در همین راستا با تلاش و فعالیت های مستمر و شبانه روزی نیروی‌های یگان از این آثار محافظت می‌شود.

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، تنها شهر جهان است که بیش از سه هزار سال تمدن شهر نشینی دارد و همواره اشیاء تاریخی از نقاط مختلف آن کشف می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.