به گزارش ایرنا، یکی از گویاترین بناهایی که حکایت از تاریخ کهن و پررمز و راز استان ایلام و تمدن درخشان ایران زمین در این حوزه جغرافیایی دارد، بنای کوشک قیفر است.
این بنا در فاصله 42 کیلومتری شهر ارکواز و در 12 کیلومتری روستای گنبد پیر محمد در بلندای کوهستان پشمین رو به دشت مهران قرار گرفته است.
اثر فاخر و ارزشمند تاریخی کوشک قیفر مربوط به دوره ساسانیان در 2 هزار سال پیش است که در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است،
این کوشک زیبا که محل عبادتگاه بوده دارای چهار دهانه است و حدود 30 متر مربع مساحت داشته که سقف آن بدلیل عوامل طبیعی و انسانی از جمله سیل و زلزله و حفاری های غیرمجاز تخریب و نیاز به مرمت و بازسازی و احیا دارد.
کوشک قیفر دارای چهار ورودی است که آتش دان در وسط آن قرار گرفته و در ضلع شمالی این آتشکده باغ زیبایی از درختان مورت و چندین درخت زیتون در کنار چشمه ای با آب شیرین قرار دارد که جلوه ای زیبا از هنر انسان و طبیعت را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته است.
این اثر ارزشمند بعلت نداشتن راه دسترسی مناسب در خود شهرستان ملکشاهی نیز ناشناخته مانده و مردم از بازدید چنین اثر طبیعی زیبایی که از پیشینیان به یادگار مانده بی بهره مانده اند.
این بنای تاریخی به دلیل همین محصور ماندن و عدم نظارت و مرمت دچار صدمات جدی شده و سودجویان با حفاری های غیر مجاز باعث تخریب این اثر ارزشمند شده اند که توجه جدی تر مسئولان مربوطه در حوزه میراث فرهنگی استان به این اثر ضرورت دارد.
مدیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملکشاهی در این خصوص می گوید: علت قرار گرفتن این بنای تاریخی در دامنه کوهستان پشمین شاید وجود یک مسیر و جاده قدیمی از شرق به بین النهرین بوده که در طول سالیان متروک مانده است.
طالب خزان اظهار کرد: بعلت سخت گذر بودن مسیر، ایجاد یک راه دسترسی مناسب نیازمند اعتبارات ویژه ای است که از توان اداره میراث فرهنگی شهرستان خارج است.
وی افزود: یک راه دسترسی موقت و خاکی ایجاد شده که بعلت فرسایش آب و هوایی هر ساله دچار صدمات و برخی اوقات نیز قطع ارتباط می شود.
این مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه ایجاد راه ارتباطی می تواند برای عشایر منطقه و همچنین حفاظت از منابع طبیعی و جنگلی مفید و سودمند باشد از ادارات مربوطه انتظار داریم در این خصوص با اداره میراث فرهنگی مساعدت و همکاری کنند.
شهرستان 22 هزار نفری ملکشاهی با وسعت 2 هزار و 20 کیلومتر مربع در 35 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد و 31 اثر فاخر ثبت شده تاریخی ، فرهنگی و طبیعی این شهرستان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
خبرنگار: روح اله احمدی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7179/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.