استان همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان و پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران در دوران مادها بوده‌ است که به واسطه دارا بودن بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری در سال 85 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.
این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود.
بهره مندی از این گونه آثار تاریخی و در کنار آن مزیت متمایزی همچون غار علیصدر به عنوان بزرگترین و شگفت انگیزترین غار آبی قابل قایقرانی جهان و ارائه طرح های نوآورانه این استان در حوزه گردشگری، موجب جلب نظر اعضای سازمان توریسم جهانی و عضویت شرکت سیاحتی علیصدر به عنوان متولی غار علیصدر در هیات رئیسه این سازمان شد و با این اتفاق این شرکت به عنوان نماینده ایران، یک کرسی از 12 کرسی هیات رئیسه سازمان جهانی توریسم را به خود اختصاص داد.
پس از این عضویت که برای نخستین بار برای ایران رخ داد، مهرماه سال گذشته در نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در ارمنستان، همدان پیگیری های خود را برای گرفتن میزبانی این اجلاس آغاز و اعضای گروه اعزامی از شرکت سیاحتی علیصدر در این نشست از فرصت خود برای پخش فیلم معرفی ایران، همدان و غار منحصر‌ به ‌فرد علیصدر استفاده کردند که این گزارش با استقبال و تشویق حاضران مواجه شد.
در ادامه این حرکت و در دیدار گروه اعزامی شرکت سیاحتی علیصدر با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، درخواست رسمی برای میزبانی همدان از نشست مجمع عمومی در سال 2018 ارائه شد که با استقبال دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، این موضوع با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت.
با پیگیری های انجام شده مسئولان و برنامه ریزی های دقیق، سازمان جهانی گردشگری با این پیشنهاد موافقت کرد و 20 شهریور ماه امسال خبر قطعی شدن میزبانی یک رویداد بین المللی در بیست‌ و دومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در شهر چنگدوی چین اعلام شد که با این رخداد مهم، همدان در سال 2018 (آبان سال آینده) میزبان بیش از 150 کشور و 500 عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری است.
این اجلاس که برای نخستین ‌بار در ایران برگزار می شود، سبب رونق ورود گردشگران خارجی به کشور و نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان همدان در عرصه جهانی است.
از سوی دیگر انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا، رویداد مهم دیگری برای حوزه گردشگری این استان محسوب می شود که برنامه‌های گردشگری استان را تحت تاثیر خود قرار داده است.
در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی در چین، پیشنهاد انتخاب همدان به‌ عنوان پایتخت گردشگری آسیا از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شد که مورد موافقت اعضای این اجلاس قرار گرفت و با انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا، نیمه دوم ژانویه 2018 (یک ماه و نیم دیگر) و با حضور وزرای خارجی 34 کشور آسیایی، آیین افتتاحیه معرفی همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا برگزار می شود.
برگزاری این 2 رویداد مهم بین المللی در سال 2018 به میزبانی همدان، بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت بالای حوزه گردشگری این استان به جهانیان است که می تواند زمینه ساز افزایش آمار گردشگران خارجی و شتاب گیری روند توسعه همه جانبه این استان باشد.
با این توصیف می توان سال 2018 را سال شکوفایی گردشگری استان همدان در عرصه های جهانی دانست که با همکاری و همفکری مسئولان امر و فعالان حوزه گردشگری و بهره مندی از ظرفیت های مردمی بیشترین آورده را از این 2 رویداد جهانی کسب کرد.
**خبرنگار ایرنا در همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.