پیمان زرین روز سه‌شنبه در نشست با سازمانهای مردم نهاد شهرستان همدان اظهار داشت: در اجلاس های جهانی قرن بیستم مشارکت مردم در حفظ محیط زیست بسیار مورد تأکید قرار گرفت بر این مبنا مشارکت و حضور فعال مردم یکی از عوامل رشد اقتصادی و اجتماعی در تمامی جوامع و در زمینه های مختلف است.

وی اضافه کرد: با ایجاد و تشویق جوانان برای خلق ایده های نوین، حس مسئولیت پذیری در جامعه برانگیخته می شود چراکه حفظ و استفاده از سرمایه های اجتماعی گام مهمی در راستای جلب مشارکت های مردمی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان با بیان نقش و اهمیت مشارکت مردمی در پیشبرد اهداف سازمانی محیط زیست افزود: سمن ها حلقه وصل ارگان های نظارتی - حاکمیتی با مردم هستند و وظیفه اجرایی کردن برخی از اهداف زیست محیطی را بر عهده دارند و رسیدن به این اهداف بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

زرین ادامه داد: همچنین یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار حفظ محیط زیست است که با توجه به چند بعدی بودن توسعه پایدار،  حفظ محیط زیست با مشارکت مردم امری اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: مشارکت مردم در بهسازی محیط زیست و افزایش همکاری های اجتماعی باعث افزایش تعلق خاطر شهروندان به محیط زیست می شود همچنین با توجه به اینکه محیط زیست یکی از پایه های مدنی در هر جامعه به شمار می رود این امر موجب ایجاد و تقویت پایه های مدنی هر جامعه می‌شود. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان اضافه کرد: با ارتقای فرهنگ زیست محیطی، به بالا بردن کیفیت کار در حوزه محیط زیست و کاهش اتلاف در منابع انسانی کمک شایانی می شود.

زرین اظهار داشت: اعضای سازمان های مردم نهاد، جوامع محلی و تمامی فعالان حوزه محیط زیستی با رویکرد توسعه فرهنگی مبتنی بر دانایی محور بودن می توانند به بالابردن دانش جوامع محلی تاثیر بگذارند.

وی با بیان اهمیت آموزش افزود: آموزش ابزار اصلی و مؤثری است که با توجه به کم هزینه، فراگیر و پایدار بودن نسبت به سایر ابزارها می توان از آن در راستای پیشبرد اهداف زیست محیطی استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.