سمیرا یزدان‌پژو در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه نخستین تجربه حضورش در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را پشت سر می گذارد، درباره برگزاری چنین جشنواره هایی گفت: پیش از این در جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک حضور داشته ام؛ اما برای اولین بار است که به همدان می روم. به نظرم برگزاری این جشنواره ها بیشتر فضایی را برای آشنایی فراهم می کند. بچه های همدان یک هفته درگیر این رویداد می شوند که طولانی مدت نیست و شاید به همین دلیل آنچنانکه که انتظار می رود شاهد تاثیرگذاری و جریان سازی این جشنواره در بطن استان و شهر همدان نیستیم.

رویدادهایی از این دست را می توان در شهرهای دیگر هم برگزار کرد تا فضایی فراهم شود که شرکت کنندگان در شهرهای دیگر هم اجرا کنند. همه بچه ها نیاز به تئاتر دارند ولی در بسیاری از شهرستان ها و استان های کشور تئاتر کودک و نوجوان نداریم. به عنوان مثال در شهر کرج که محل زندگی من است حتی یک سالن برای اجرای نمایش های کودک و نوجوان وجود ندارد و خانواده ها مجبورند تا برای حضور فرزندان شان برای تماشای نمایش های کودک و نوجوان به تهران بیایند.

نمایشی با پیروی از تکنیک تئاتر کاغذی

کارگردان نمایش مزه دروغ تلخه که از تهران در بخش کودک جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد درباره این اثر گفت: این نمایش درباره خانواده زنبوری است که باید یک خمره عسل به صاحبخانه خود بدهند اما با فرزندشان چالش هایی دارند که چون تنبل است به دروغ روی می آورد.

وی با اشاره به تکنیک نمایش گفت: مزه دروغ تلخه، نمایش عروسکی است که عروسک ها به شیوه تئاتر کاغذی در نمایش به کار گرفته شده اند. فضای حرکت عروسک ها که به صورت حیوانات طراحی شده اند روی میز اتفاق می افتد، خود عروسک ها هم دو بعدی و تخت هستند و ساختار کار از شیوه تئاتر کاغذی پیروی می کند.

یزدان‌پژو درباره مخاطبان این نمایش عنوان کرد: مخاطب مزه دروغ تلخه گروه سنی ۳ تا ۱۰ سال هستند و بچه ها به راحتی با این نمایش ارتباط برقرار می کنند. ابعاد عروسک ها در این نمایش کوچک است و بزرگترین عروسک ۴۰ سانتی متر است. دلیل این امر واقعی بودن فضای کار برای کودکان بود به گونه ای که آنها احساس کنند این عروسک ها از صفحه دفتر نقاشی های خودشان بیرون آمده اند.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایش فقط یک بازیگر زنده حضور دارد که ایفاگر کاراکتر خرس است و نمایش ترکیب عروسک و بازی زنده است.

این کارگردان که پیش از این نمایش خود را در تهران به صحنه برده است درباره بازخوردهای این اثر گفت: این نمایش را پیش از این در برخی از مدارس و مهدکودک های تهران و کرج به صحنه برده ام. در بیشتر موارد بازخوردها خوب بودند و حتی بچه ها با هیجان نسبت به شخصیت ها، داستان آنها را دنبال می کردند.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار کودک، تئاتر، طبیعت از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ در حال برگزاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.