حجت‌الله شهبازی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برداشت گردو از اواخر شهریورماه آغاز شده و هم اکنون زمان اوج برداشت این محصول است.

وی با بیان اینکه همدان رتبه اول تولید گردو و رتبه دوم از نظر مساحت باغات را در کشور بعد از کرمان دارد خاطرنشان کرد: در استان همدان بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ ها زیرکشت گردو قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی همدان یادآور شد: ۱۳ درصد از گردوی کشور در استان همدان تولید می‌شود که براساس برآوردها پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۴ هزار و ۴۰۰ تن تولید گردو تولید شود که ۲۱ درصد از گردوی کشور را شامل می شود.

شهبازی سطح زیر کشت گردو در ایران را ۱۵۰ هزار هکتار با تولید سالانه ۲۶۱ هزار تن از این محصول اعلام کرد و با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان با تولید ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن رتبه نخست تولید گردو را به خود اختصاص می دهد، افزود: در این شهرستان پنج هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که ۲۹ درصد از کل تولید محصول گردوی استان از این شهرستان برداشت می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: پس از شهرستان تویسرکان، رتبه دوم تولید گردو به شهرستان ملایر و رتبه سوم به شهرستان های همدان و نهاوند اختصاص دارد.

شهبازی متوسط عملکرد در واحد سطح در هر هکتار را حدود ۲ هزار و ۱۷۳ کیلوگرم گردوی خشک اعلام کرد و افزود: در استان همدان این رقم۲ هزار و ۹۳۲ کیلوگرم است و در کشور به ازای هر نفر ۳.۳ کیلوگرم گردو تولید می‌شود که این رقم در استان همدان به ۳۰ کیلوگرم و در شهرستان تویسرکان به ۱۵۵ کیلوگرم می‌رسد.

وی بیان کرد: طرح سرشاخه کاری درختان گردو با هدف تولید درختانی است که تا حد ممکن نسبت به سرمای بهاره مقاوم باشند و از سوی دیگر ارتقا عملکرد در واحد سطح که رقمی حدود سه تن در هکتار در استان همدان است، باید به بیش از پنج تن در هکتار افزایش یابد.

شهبازی ادامه داد: در سال ۹۶ حدود هشت هزار پیوند روی درختان گردو از طریق سرشاخه‌کاری با هدف تغییر تاج درختان گردو انجام شده که در سال ۹۷ این رقم به ۲۷ هزار و در سال ۹۸ به ۱۳۱ هزار پیوند افزیش یافته به‌ طوریکه این حجم از سرشاخه کاری تا به امروز بی‌سابقه بوده و برای نخستین بار در سطح استان همدان در حال اجراست.

وی با اشاره به طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو عنوان کرد: طرح دیگری که برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می‌شود، ایجاد زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی است که از سال ۹۶ روند مطالعه و تحقیقات و از فروردین ماه سال ۹۷ اجرای طرح آغاز شده است.

شهبازی هدف از اجرای این طرح را تامین پیوندک‌های مورد نیاز در سرشاخه‌کاری و تولید نهال پیوندی گردو اعلام و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود ۶ میلیون چشمه پیوندک از باغ مادری به دست آید که فاز دوم آن احداث خزانه تولید نهال پیوندی است به‌طوریکه در آن سالانه ۱۵۰ هزار پایه نهال گردوی پیوندی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز سوم این طرح احداث گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی گواهی شده در سطح ۲ هکتار است، ادامه داد: با اجرای طرح سالانه ۱۰۰ هزار نهال گواهی شده برای نخستین بار در کشور تولید شده و بخش قابل توجهی از مشکلات باغ های جدید رفع می شود که از نتایج آن می‌توان به برداشت مکانیزه، کیفیت بالا و یکنواختی محصول که باعث راحتی پوست کنی، بسته‌بندی، عرضه آسان‌تر در بازار جهانی و رقابت‌پذیری بیشتر با محصولات خارجی است، اشاره داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان همچنین درباره مصارف گردو، خاطرنشان کرد: گردو از معدود گیاهانی است که دور ریز ندارد و از ریشه درخت تا پوسته‌های گردو در موارد گوناگون صنعتی، آرایشی- بهداشتی، دارویی و خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات باغداران گردو توسط کارشناسان و مدیران کنترل و بررسی می‌شود، اظهار داشت: از مهمترین آفات ثانویه می‌توان به کرم خراط اشاره کرد که در سطح کشور شناخته شده است و در اثر خشکسالی و کم آبی برای درخت گردو اتفاق می‌افتد اما در صورت آبیاری و تغذیه مناسب، کرم خراط قادر به آسیب رسانی نیست با این حال برنامه‌هایی برای مبارزه و کنترل با این آفت وجود دارد.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.