عادل عربی روز یکشنبه در این زمینه توضیح داد: این مطالعات شامل برنامه های میان و بلند مدت، زون بندی منطقه و برنامه برای هر زون، ارائه راهکار برای بهبود شیوه های بهره برداری، اولویت بندی برنامه ها با چارچوب زمانی مشخص، برنامه های توسعه و دستورالعمل های اجرایی در قالب ۲ کتابچه است.

وی افزود: بر اساس این طرح زمان بازدید گردشگری از منطقه حفاظت شده خانگرمز از فروردین تا مهر ماه در نظرگرفته شده است و پیش بینی اولیه حضور سالانه ۵۶ هزار و ۷۰۰ گردشگر از این منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه ۱۲ روستا در محدوده منطقه حفاظت شده خانگرمز واقع شده است، بیان کرد: مشارکت جوامع محلی در فعالیت های برنامه ریزی شده طرح گردشگری خانگرمز تویسرکان از اصول این طرح است تا جوامع محلی نیز از عواید حاصل از حضور گردشگر در منطقه بهره مند شوند.

عربی گفت: بر اساس این طرح مطالعاتی منطقه حفاظت شده خانگرمز به هشت زون تقسیم بندی شده است که هر کدام نحوه بهره برداری و حفاظت مجزایی دارد که شامل زون حفاظت شدید ۲۱ درصد از مساحت منطقه، زون حفاظت شده ۱۴ درصد مساحت منطقه، زون سپر یا ضربه گیر ۰.۵۸ درصد مساحت منطقه و زون بازسازی ۳۸ درصد مساحت منطقه است.

وی ادامه داد: همچنین زون طبیعت گردی گسترده ۰.۲۳ درصد مساحت منطقه، زون طبیعت گردی متمرکز ۰.۰۰۹ درصد مساحت منطقه، زون استفاده ویژه ۰.۴ درصد مساحت منطقه و زون سایر استفاده ها شامل ۲۴.۸ مساحت منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان امکانات تفرجگاهی منطقه را شامل ماکت منطقه، موزه، فروشگاه محصولات محلی، امکانات درمانی، محوطه کمپینگ، اجرای تورهای گردشگری،آمفی تئاتر برشمرد که در زون طبیعت گردی متمرکز احداث می شود.

منطقه حفاظت شده خانگرمز دارای ۲۱۳ گونه گیاهی، ۲۶ گونه پستاندار، ۶۱ گونه پرنده، ۱۴ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست است.

۷۵۲۶/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.