محمودرضا رسولی روز  شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به منظور واکسیناسیون دام ها، گروه های این اداره کل به همه روستاها و مناطق قشلاقی برای واکسیناسیون دام های عشایر مربوط به استان همدان اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صورت می گیرد که تلفات آن زیر هشت درصد است خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر در استان همدان با کمبود گوشت مرغ همانند سراسر کشور مواجه بودیم که شب گذشته بیش از ۷۰ هزار قطعه کشتار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: در حال حاضر از امنیت بهداشتی و غذایی خوبی در استان برخوردار هستیم و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام یکی از وظایف دامپزشکی است و تاکنون هیچ گزارشی از  وجود کانون های آنفلوانزا در همدان وجود نداشته است.

وی ادامه داد: به طور متوسط بیش از ۱۰۰ هزار بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه، بسته بندی مواد خام دامی و کشتارگاه های استان در سال صورت می گیرد.

رسولی  اظهار داشت: در سال ۹۷ مقدار ۵۸۰ تن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف با تلاش بازرسان بهداشتی دامپزشکی از چرخه مصرف انسانی خارج شده است که مصرف آن می توانست تعداد زیادی از مردم را روانه بیمارستان کند.

وی با اشاره به تعطیلی کشتارگاه های سنتی دام و تجهیز کشتارگاه های صنعتی استان به سیستم پیش سرد گفت: صددرصد گوشت استحصالی استان از سیستم پیش سرد عبور می کند و شهروندان می توانند با خیال آسوده گوشت های دارای مهر و لیبل دامپزشکی را از مراکز مجاز عرضه مواد خام دامی تهیه و مصرف کنند.

مدیر کل دامپزشکی همدان افزود: همزمان با فرا رسیدن عید سعید قربان و انجام مراسم قربانی کردن و ذبح دام در این روز، دامپزشکی استان همدان اقدام به اجرای طرح نظارت و کنترل بهداشتی و شرعی بر دامهای قربانی مردم می کند.

وی اظهار داشت: در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان همدان با انجام اقدامات و هماهنگی لازم با سایر اداره ها و ارگانهای مرتبط با تشکیل، آموزش، تجهیز و ساماندهی ۱۸ گروه ثابت و ۲۵ گروه سیار و با ترکیب ۳۳ نفر دامپزشک، ۴۳ نفر بازرس بهداشتی گوشت، ۱۲نفر ناظر شرعی، نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی قربانی های شهروندان را انجام می دهند.

رسولی از همه شهروندان استان همدان خواست، به منظور رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از انتشار بیماری های قابل انتقال از دام به انسان، در این روز حتی المقدور دامهای قربانی خود را در کشتارگاههای سراسر استان کشتار کرده و از خدمات بازرسی بهداشتی و شرعی بازرسان اداره کل دامپزشکی استان همدان بهره مند شوند، در غیر این صورت برای نظارت بهداشتی و شرعی می توانند با شماره ۱۵۱۲ تماس حاصل کرده و از خدمات رایگان گروه های ثابت و سیار دامپزشکی بهره مند شوند.

وی  اجرای طرح بسته‌بندی و آلایش فرآورده‌های دامی همچون جگر، دل‌ و قلوه و کله‌ پاچه در استان را امری مهم در راستای ایجاد امنیت غذایی ذکر کرد و گفت: درج نوع و جنس دام در برچسب های گوشت نیز از دیگر اقدامات موفقیت آمیز دامپزشکی در راستای حمایت از حقوق شهروندی بوده است. 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از طراحی و راه اندازی سامانه آنلاین بازرسی بهداشتی مواد خام دامی در استان همدان خبر داد و گفت: این نرم افزار پس از طراحی و اجرایی شدن در ابتدای سالجاری به صورت آزمایشی در بازرسی از مراکز تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه مواد خام دامی در شهرستان همدان مورد استفاده قرار گرفت و با برگزاری کلاس آموزشی برای تمامی بازرسان مستقر در اداره کل دامپزشکی استان از ابتدای تیرماه سالجاری در سطح ۹ شهرستان بهره برداری شد.

وی نظارت لحظه ای به عملکرد جمعی و انفرادی بازرسان، شناسنامه دار شدن تمامی واحدها اعم از مراکز عرضه، طبخ، عمل آوری و نگهداری، امکان مسیر بندی بازدیدها و اعلام برنامه کاری جامع به بازرسان با استفاده از بارکد خوان و GPS ، امکان دسترسی به سوابق انتظامی( پلمب واحد) و سوابق قضایی(دادگاه و تعزیرات)، سوابق اخطار و ضبط محموله مرکز در زمان بازدید را از جمله مزایای این نرم افزار عنوان کرد.

رسولی ، امکان دسترسی به مقررات، بخشنامه ها و دستور العمل های سازمان دامپزشکی کشور در هر زمان و مکان، امکان گزارش گیری و بررسی عملکرد بازرسی مواد خام شهرستان و یا استان توسط مدیرکل و سطوح مختلف ستادی در لحظه و قابلیت نصب نرم افزار بر روی موبایل و یا تبلت و نیاز نداشتن به تجهیزات اضافی و یا صرف اعتبار خاص را از دیگر مزایای مهم استفاده از این نرم افزار دانست.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال یک هزار و ۹۴۲ تن از لاشه‌های گوشت گاو، گوساله و گوسفند در کشتارگاه های استان مورد بازدید بهداشتی قرار گرفته است، افزود: ۲۴ تن از لاشه‌های بازدید شده غیرقابل مصرف بودند که ضبط و معدوم شدند.

رسولی عنوان کرد: در چهارماهه ابتدای سال ۱۰ هزار و ۷۱۹ تن طیور مورد بازرسی شدند که از این تعداد، ۳۳ هزار و ۱۷۴ قطعه معادل ۵۰ تن غیرقابل مصرف شناسایی، ضبط و معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از واکسیناسیون سه هزار و ۶۷۸ قلاده سگ‌های گله و صاحب‌دار خبر داد و گفت: در این زمینه بیش از یک میلیون و ۹۴۵ هزار نوبت سر دام علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک همچون بیماری شاربن، تیلریوز، تب‌برفکی، آبله، لمپی اسکین، ppr، آگالاکسی و بروسلوز(تب مالت) واکسینه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های سل و بروسلوز نیز در گاو و گوسفند هفت هزار و ۱۲۰ رأس خونگیری انجام شده، همچنین در راستای مبارزه با سل گاوی ۱۲ هزار و ۲۷۰ رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است. 

رسولی با اشاره به عملکرد واحد قرنطینه دامپزشکی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۸۹۰ مجوز بهداشتی قرنطینه ای از مقصد همدان به سایر استان ها و تعداد چهار هزارو ۲۱۱ مجوز وارده از مبدأ سایر استان ها به مقصد همدان صادر شده است.

مدیرکل ‌دامپزشکی‌ همدان اظهار داشت: عملکرد اصحاب رسانه برای اعتلا و تنویر افکار عمومی به منظور انعکاس فعالیت‌ها، ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه و رویکردهای اداره کل دامپزشکی استان شایسته تقدیر است. 

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی سلامت و اقتصاد مقاومتی در راستای استقرار امنیت غذایی پیگیری  می‌شوند، افزود: در سیاست کلی سلامت، پیشگیری بر درمان تقدم دارد به طوریکه اگر دامپزشکی یک ریال در پیشگیری سرمایه گذاری  کند، بیش از ۶ برابر این سرمایه در درمان صرفه جویی می شود.

 رسولی حفظ و حراست از سرمایه دامی را از دیگر رسالت‌های دامپزشکی برشمرد و عنوان کرد: دامپزشکی در این راستا از مشاغل دامداری و بهره برداران این عرصه حمایت کرده و این مهم از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری می‌کند.
۷۵۲۳/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.