عمارت جنانی یا مسافرخانه آبادانی‌ها بنایی تاریخی با قدمتی بیش از 80 سال است و آن را متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی می‌دانند، این اثر تاریخی که نخستین بنای چند طبقه همدان است، امروزه در وضعیتی نگران‌کننده به سر می‌برد.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، عمارت جنانی که در خیابان شهدا واقع شده و سالها به عنوان اقامتگاه یا مسافرخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت، سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته، از خطر تخریب نجات پیدا کرد و مقرر شد پس از انجام عملیات مرمت، به هتل سنتی تبدیل شود.
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه سال قبل برای جلوگیری از تخریب بنا اقداماتی انجام شد که ثبت ملی عمارت در فهرست آثار ملی ایران یکی از آنها بود، گفت: سال گذشته با مالک بنا توافق شد که مرمت اضطراری و رفع خطر عمارت، توسط میراث فرهنگی و هماهنگی شهرداری انجام گیرد بنابراین قرار شد طرح مرمت توسط مالک تهیه شده و بر اساس آن میراث فرهنگی بر مرمت بنا نظارت کرده و عملیات مرمت آغاز شود.

احمد ترابی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مالک عمارت تاکنون طرح مرمت بنا را به میراث فرهنگی تحویل نداده است، عنوان کرد: چندین بار از او برای مشخص شدن وضعیت بنا و شرکت در جلسات شورای شهر دعوت به عمل آورده‌ایم اما در جلسه حاضر نشده است.
وی با تأکید بر اینکه این اداره کل به هیچ وجه اجازه تخریب بنا را نخواهد داد، اظهار کرد: سرقفلی‌داران عمارت نیز مخالف تخریب آن هستند و چه بسا اگر آنها نبودند تا الان بنا توسط مالک تخریب شده بود.
ترابی ادامه داد: با توجه به اینکه عمارت جنانی متعلق به بخش خصوصی است، میراث فرهنگی از لحاظ قانونی نمی‌تواند به تنهایی تمامی عملیات حفظ و مرمت بنا را انجام و آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد بنابراین حتما مساعدت، مشارکت و همکاری مالک بنا ضروری است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.