طرح ریختند تا شش رینگِ تاریخی همدان را با مرکزیت میدان امام(ره) به پیاده‌راه تبدیل کنند. آبان ماه ۹۶ بود که طرح‌شان به نزدیکی‌های هگمتانه رسید و در ابتدای بازار آهنگرها با اعتراض کسبه مواجه شد، در ادامه‌ی راه، وقتی کسبه‌ بازار قدیمیِ همدان مسیری برای عبور ماشین‌هایشان نداشتند، به استانداری اعتراض کردند.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن جوانب پیاده‌راه کردن شش رینگ تاریخی در مرکز بافت تاریخی همدان، مسئولان شهری به مشکل برخورد کرده و برای برطرف کردن مشکل از سایت تاریخی هگمتانه هزینه کردند. به جای پیگیری و فکر کردن به یک راه حل منطقی، مسئولان شهری همدان صورت مساله را پاک کردند، آن‌ها در جواب نخستین اعتراض راهی از عرصه‌ ۴۰ هکتاری هگمتانه برای عبور ماشین‌ها باز کردند.
احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز آن زمان با تایید این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: در طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتانِ همدان، راه ورودی بازار بسته می‌شود، در نتیجه شورای تامین استان مصوب کرد که از کنار تپه هگمتانه و در محوطه ۴۰ هکتاری این سایت باستانی، یک راه ورودی ایجاد شود.
حال می بینیم دو شرط برای ثبت جهانی هگمتانه این است که همان آسفالتها کنده شود و آهن فروشان از منطقه کوچ کنند.
چندی پیش علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در دیدار با نماینده همدان اعلام کرد: پرونده ثبت جهانی هگمتانه را تهیه کرده‌ایم اما باید شهرداری و استانداری مشکل آن را حل کنند. آهن فروشان باید از عرصه این اثر تاریخی جمع آوری شوند و آسفالتی که سال گذشته در  عرصه و درون تپه ریخته شده، کنده شود همچنین مشاغل مزاحم و ناهمگون از این محوطه انتقال داده شود چرا که با وجود این همه معارض هگمتانه ثبت جهانی نمی‌شود.
او ادامه داد: ایران هر سال می‌تواند یک پرونده ثبت جهانی به کمیته داوری بفرستد و این پرونده باید صد در صد کامل باشد و ما اگر امروز پرونده هگمتانه را بفرستیم با وجود معارض برگشت خواهد خورد و ما شانس خود را از دست خواهیم داد بنابراین همه مسئولان استان و نمایندگان باید تلاش کنند این مشکلات حل و فصل شود.
و اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در حاشیه دورهمی خبرنگاران در گنجنامه گفت: نخستین جلسه هفته گذشته برای شاکله موضوع ثبت جهانی هگمتانه برگزار شد و تصادفا قرار بر این شد نماینده ای از سمن ها و رسانه ها در کمیته حضور داشته باشند تا بتوانیم بحث ساماندهی هگمتانه را که مقدمات را برای ثبت جهانی آماده می کند، در دستور کار قرار دهیم.
علی مالمیر ابرازامیدواری کرد این کمیته بتواند با حضور رسانه ها و سمنها بخشی از مداخلات را که در مسیر ثبت جهانی قرار دارد، برطرف کند.
وی اعلام کرد: طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان قول داد به محض اینکه دو مداخله موجود شامل آسفالت داخل پارکینگ و آهن فروشان رفع شود، عملا پرونده ثبت جهانی تکمیل و آماده سازی پرونده انجام می شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.