مهارت افزایی و مهارت آموزی  نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی در توسعه پایدار هر جامعه  دارد و امروزه بخش عظیمی از فارغ التحصیلان به علت نداشتن مهارت لازم بیکار هستند که در این بین آموزش های مراکز فنی و حرفه ای از نقش موثری در دستیابی افراد جویای کار به اشتغال خواهد داشت. 
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، فنی وحرفه ای شهرستان اسدآباد شامل مراکز فنی و حرفه ای خواهران، برادران و مرکز تخصصی متالوژی یکی از جمله مراکز آموزشی در سطح استان بوده که در رشته های مهارتی مختلفی ارائه خدمات آموزشی به کارآموزان را برعهده دارد و در این راستا با آموزش های مهارتی لازم بسیاری از کارآموزان ضمن گذراندن دوره های آموزشی مورد علاقه خود و اخذ مدرک، جذب بازار کار شده اند.
فرماندار شهرستان اسدآباد در حاشیه بازدید از مرکز فنی و حرفه ای  برادران این شهرستان به مناسبت هفته مهارت و کار آفرینی در گفت‌وگو با ایسنا، استفاده از آموزش فنی و حرفه ای در راستای مهارت آموزی را یکی از بهترین راهکارهای مناسب برای جذب بازارکار شدن جوانان دانست و اظهار کرد: مهمترین رسالت مراکز آموزش فنی و حرفه ای ارائه مهارت های مختلف برای افراد جویای کار بوده که انتظار می رود مربیان  و والدین در سوق دادن جوانان جویای کار به مراکز آموزشی فنی و حرفه ای گام های موثری بردارند.
مجید درویشی با بیان اینکه مهارت موجب ایجاد اشتغال خواهد بود و ریشه اصلی مشکل بیکاری جوانان به ویژه دانش آموختگان نداشتن مهارت یا ضعف مهارتی است که شانس دست یافتن به اشتغال به ویژه اشتغال پایدار را از آنها گرفته است، افزود: یکی از بهترین راهکارهای ایجاد اشتغال برای بیکاران شرکت این افراد در  کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای است.
وی با تأکید بر اینکه رفع بیکاری جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی نیازمند ترویج و گسترش فرهنگ مهارت آموزی است و ترویج فرهنگ فراگیری آموزشهای فنی وحرفه ای در شهرستان اسدآباد ضرورت دارد، اضافه کرد: مهارت آموزی بهترین و سریع ترین راه برای اشتغال جوانان بوده و آموزش های فنی و حرفه ای باعث ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد و مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان با داشتن کارگاه های مجهز و مربیان مجرب آمادگی دارد که جوانان جویای کار را آموزش دهد.
درویشی با بیان اینکه دولت تسهیلات خوبی برای اشتغال درنظر گرفته است، تصریح کرد: تسهیلات خوبی در بحث های مختلف اشتغال وجود دارد که کارآموزان با گذراندن این دوره های آموزشی در رشته مورد علاقه خود و اخذ مدرک می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
رئیس اداره فنی و حرفه ای شهرستان اسدآباد هم از افزایش 50 درصدی شرکت دانش آموزان اسدآبادی در دوره های مهارت آموزی فنی و حرفه ای این شهرستان خبر داد و گفت: در تابستان امسال با زیرساخت های فراهم شده و پتانسیل های موجود کارگاه ها و به روزرسانی آنها، حضور و شرکت دانش آموزان در دوره های آموزشی مهارت آموزی فنی و حرفه ای این شهرستان نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته که امیدوایم با توجه به برنامه ششم توسعه دولت این امر منجر به جذب کارآفرینان بیشتر و مهارت آموختگان در این کلاسهای آموزشی مهارت آموزی شود.
محمودرضا خزائی با بیان اینکه در راستای ساماندهی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و دانش آموزان در تابستان تعهد امسال فنی و حرفه ای اسدآباد 60 هزار نفر ساعت آموزش در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای تابستان تا کنون 30 هزار نفر ساعت از سهمیه تعهد فنی و حرفه ای شهرستان محقق شده و تا پایان سال مابقی تعهد مرتفع می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه 10 تیم سیار آموزش فنی و حرفه ای شهرستان در سطح روستاها و مناطق محروم در رشته های مختلفی چون آموزش کامپیوتر، خیاطی، قالیبافی، جوشکاری و برق فعال است، افزود: قصد داریم در آموزش مناطق محروم شهرستان بیشتر ورود پیدا کنیم و کارگاه های فنی و حرفه ای را در هر رشته ای که این مناطق نیاز داشته و درخواست کنند، مستقر کنیم.
خزائی با بیان اینکه هم اکنون 3 مرکز تخصصی متالوژی، مرکز فنی وحرفه ای خواهران و برادران اسدآباد در 20 رشته فنی و تخصصی در حال فعالیت هستند، یادآور شد: برق ساختمان صنعتی، کشت کار گلخانه ای، مکانیک برق خودرو، تعمیرات لوازم خانگی، برق، کامپیوتر، گره چینی، فیلمبرداری، نقاشی روی سفال و معرق را می توان از جمله رشته های در حال ارائه به کارآموزان در مراکز فنی و حرفه ای این شهرستان برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری فنی و حرفه ای، اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و همکاری بنیاد علوی در دبیرستان ابتکار روستای یوسف آباد در بحث آموزش تابلو فرش به 30 نفر از دانش آموزان کارآموز فنی و حرفه ای شهرستان آموزش ارائه داد که این آموزش ها برای 5 نفر منجر به اشتغال شد.
خزائی همچنین از راه اندازی کارگاه پرورش قارچ فنی و حرفه ای مرکز خواهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: برای خدمت به قشر جوان براساس تفاهم نامه با آموزش و پرورش و کارورزی مدارس مقطع متوسطه را فنی و حرفه ای شهرستان پوشش داده که برای فنی و حرفه ای کار بزرگی به شمار می رود.
در پایان اینکه در این هیاهوی بیکاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی یکی از نیازهای اصلی جامعه بوده که باید با تلاش همه مسئولان توسعه یابد و در این بین آموزش‌های مهارتی نقش مهمی در توسعه اشتغال پایدار جامعه دارند و در همین ارتباط خانواده ها باید جوانان را به سمت مهارت آموزی در محیط کار واقعی ترغیب کنند.
گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.