مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با بیان اینکه مشکل بیکاری کشور ناشی از نبود نیروی کار ماهر است، گفت: نظام آموزشی "دوگانه استاندارد" برای نخستین بار در کشور در اصفهان در حال اجرا است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، آرش اخوان طبسی امروز(سه شنبه) به مناسبت هفته ملی مهارت و روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال رونق تولید نامگذاری شد، اظهار کرد: این نامگذاری فرصتی ایجاد کرد که مسئولان دیگر نمی توانند آمارهای غیرواقعی ارائه دهند، همچنین نقش آموزش های فنی و حرفه ای در اجرای فرمایش مقام معظم رهبری باید در اولویت دستگاه ها قرار گیرد.
وی تاکید کرد: تولید در حالی رونق می گیرد که از کیفیت لازم برخوردار باشد که بخشی از آن به مواد اولیه بر می گردد، اما آیتم تاثیرگذار که موجب کیفی تر شدن محصول برای فروش بهتر می شود، نیروی ماهر است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با بیان اینکه ایران، جمعیت جوان بیکار دارد و این دغدغه امروز مسئولان است، اظهار کرد: بسیاری از کشورها از جمله آلمان آرزوی داشتن جمعیتی جوان را دارند، اما در ایران دغدغه بیکاری این قشر را داریم. 
وی با تاکید بر اینکه مشکل بیکاری در کشور ناشی از ضعف نیروی کار ماهر است، تصریح کرد: امروز  کار در بازار است، اما فقدان نیروی کار با مهارت در جامعه احساس می شود و یکی از دستگاه هایی که در این مسیر کوتاهی کرده، سازمان فنی و حرفه ای است.
اخوان با بیان اینکه در گذشته های نه چندان دور تنها از نظر آماری بر تعداد مراکز و کارگاه های فنی و حرفه ای تاکید می کردند، افزود: همچنین تصمیمات در این باره در تهران گرفته می شد، اما سازمان فنی و حرفه ای امروز حکمرانی محلی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی اظهار کرد: طی پنج سال گذشته استان اصفهان با برنامه ریزی آموزشی در هر شهرستان متناسب با شناخت و ظرفیت های منطقه ای برای خود تصمیم گیری می کند و این بهترین مدل در سیستم مدیریتی است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تحریم ها از نظر اقتصادی جامعه را به چالش کشیده است، تصریح کرد: البته ما در سازمان فنی و حرفه ای این تهدید را به فرصت تبدیل کرده ایم. 
وی با بیان اینکه زمانی که به اصفهان آمدم اعتبارات دولتی این اداره تمام شده بود، گفت: در این شرایط مدل های قدیم آموزشی در کشور دیگر جواب نمی دهد به همین منظور به دنبال مشارکت جویی بخش خصوصی در آموزش ها هستیم، همچنین آموزشگاه های آزاد و به ویژه صنایع و صنوف به این بحث باید ورود کنند.
اخوان با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در دنیا بازوی اصلی مهارت فنی و حرفه ای است و دولت تنها جنبه ناظر و تسهیل‌گر دارد، گفت: اداره کل فنی و حرفه ای استان اصفهان از سال گذشته با بهره گیری از سیستم آلمان و با بومی سازی دستورالعمل های آن با شرایط کشور، ایده نظام آموزش دوگانه را در اصفهان پیاده کرد.
وی افزود: اصفهان به عنوان نخستین استان کشور، تفاهم نامه ای با اتحادیه خودروهای سبک برای آموزش و تعمیر خودروهای سبک امضا کرده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با بیان اینکه آموزش ها در دانشگاه ها و آموزش و پرورش در یک سیستم تئوری پیاده می شوند، افزود: آموزش های فنی و حرفه ای 70 درصد به صورت عملی و 30 درصد به صورت تئوری است.
وی در خصوص نظام آموزشی دوگانه، گفت: 30 درصد آموزش ها در یک واحد آموزشی و 70 درصد دیگر در یک واحد صنفی و تولیدی و به صورت کاملا عملی ارائه می شود و در این سیستم آموزش ها در صنف و صنعت به صورت استاد و شاگردی قدیم ارائه می شود.
اخوان با بیان اینکه دو راهبرد اصلی نظام آموزش دوگانه، کار در محیط واقعی و ضمانت اشتغال است، تصریح کرد: نظام آموزش دوگانه استاندارد برای نخستین بار در کشور در اصفهان در حال اجرا است.
به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، نظام آموزش دوگانه در صنف صنایع غذایی، صنایع کافی شاپ، اتحادیه موبایل، خودروهای سبک، خودروسازی کاشان، و ... در حال پیاده سازی است.
وی گفت: اگر قرار است مشکل بیکاری کشور حل شود برای افراد جویای کار سیستم آموزش دوگانه باید پیاده شود، همچنین برای شاغلان صنعت سیستم صلاحیت حرفه ای باید پیاده شود.
اخوان با بیان اینکه بحران تحریم و کمبود منابع در کشور جدی است، اظهار کرد: از سوی دیگر بودجه بخش دولت بسیار ضعیف و ناچیز است، آموزش های فنی و حرفه ای هزینه بر است و متاسفانه در کشور سهم آموزش های مهارتی از کل بودجه آموزش کمتر از 1.6 درصد و نزدیک به صفر است.
وی تاکید کرد: اگر قرار بود با اعتبار دولتی کار کنیم هیچ آموزشی را نمی توانیم در کشور پیاده کنیم و امروز اصفهان با تمام نداشته های خود بهتر از زمانی که اعتبار داشت، کار می کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، افزود: اداره کل فنی و حرفه ای در کنار آموزش های دوگانه، آموزش در کارگاه های تولید محور را در دستور کار خود قرار داده است.
وی تاکید کرد: با تغییر فرهنگ کار در کشور باید به جای مدرک، همه به فکر کار باشیم و در این فضا می توانیم چرخه اقتصادی کشور را رونق دهیم.
اخوان پیش بینی کرد: در استان اصفهان 10 هزار نفر آموزش های دوگانه را در 54 مرکز کسب خواهند کرد به نحوی که 15 درصد کل تعهدات امسال ما مربوط به این آموزش ها است.
وی با بیان اینکه طی چهار ماه نخست امسال بالغ بر 32 هزار نفر از آموزش ها و خدمات فنی و حرفه ای بهره برده اند و 121 درصد موارد آموزشی خود را محقق کرده ایم، گفت: در سامانه رصد و اشتغال هر ماهه میزان اشتغالِ مهارت آموختگان فنی و حرفه ای بررسی می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر کیفی سازی آموزش های فنی حرفه ای مراکز خصوصی و اینکه امروز تنها بر مدرک گرایی فنی و حرفه ای تاکید دارند، گفت: تمام تلاش خود را در ارتباط با نظارت مراکز آموزشی بخش خصوصی انجام می دهیم، اما بزرگترین ضعف ما مربوط به کمبود منابع انسانی است.
وی افزود: البته در پرتالی عملکرد تمام آموزشگاه های خصوصی از نحوه آموزش، ورود افراد به این مراکز و گرفتن مدرک آنها تا زمان ورود به چرخه کار، رصد می شود و از امسال نیز بر روی مباحث توانمندسازی آموزشگاه ها و بازاریابی آنها تمرکز بیشتری خواهیم کرد.
اخوان افزود: با بررسی 14 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای کشور تنها 3 هزار آموزشگاه، آموزش کیفی و موثر داشته اند و در استان اصفهان نیز از 1300 آموزشگاه فعال شاید تنها 100 آموزشگاه با برنامه مشخص آموزش های کیفی خود را ارائه می دهند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، خاطرنشان کرد: برای کیفی سازی آموزشگاه های بخش خصوصی به دنبال حکمرانی محلی و بازاریابی و توانمندسازی آن‌ها هستیم و هدف اصلی منجر شدن آموزش ها به اشتغال است.
کد خبرنگار: 13036

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.