رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اذعان کرد: جامعه روستایی استان به علت کم تحرکی و الگوی غذایی نامناسب به سمت چاقی پیش رفته و خطر ابتلا به فشارخون در آنها رو به افزایش است و از این حیث به جامعه شهری نزدیک می شوند.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، دکتر رشید حیدری مقدم دوشنبه 31 تیرماه در آئین اختتامیه بسیج ملی کنترل فشار خون استان همدان، با بیان اینکه امروزه بیماریهای غیر‌واگیر از دغدغه‌های کل دنیا محسوب می شود، گفت: این بیماری ها می توانند هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به بیمار و جامعه تحمیل کنند و اگر در جهت کنترل و پیشگیری آن اقدامی صورت نگیرد، در آینده با بحران پیچیده‌ای مواجه خواهیم بود. 
وی با بیان اینکه طرح سنجش کنترل فشار خون در استان همدان همراه با سراسر کشور انجام شد، به وجود 855  هزار نفر از گروه‌های هدف استان نظیر افراد بالای 30 سال، 6551 نفر مادر باردار و 167 نفر بیمار کلیوی در این طرح اشاره کرد و یادآور شد: این طرح حدود 400 هزار نفر از جمعیت کل استان را پوشش داد به طوریکه 75.6 از جمعیت افراد مورد ارزیابی قرار گرفتنند که از این میزان، 78.5 درصد غربالگری مربوط به خانم ها و 71.2 درصد را آقایان تشکیل دادند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: حدود 21 درصد از جمعیت کل کشور فشارخون دارند که خانم ها 16 درصد و آقایان 10 درصد آن را به خود اختصاص داده‌اند که این آمار در سطح استان همدان پایین تر است.
حیدری مقدم با بیان اینکه حدود 3 هزار نفر از دستگاه های مختلف در این طرح مشارکت داشتند که تمرکز بر بخشهای سیار بود و نقش بسیار خوبی در این برنامه داشتند، اضافه کرد: مبنای هدف برای طرح سنجش کنترل فشارخون، 100 درصد جمعیت روستایی و بیش از 70 درصد جمعیت استان همدان بود و افرد بالای 30 سال در رأس این پوشش قرار داشت همچنین عملکرد ما فراتر از اقدامات انجام شده در سراسر کشور بود به طوریکه همدان جزء 3 استان برتر کشور قرار دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اقدامات مفیدی که انجام داده، به قطب پزشکی کشور تبدیل شده است و در این راستا به کشورهای اسلامی نیز خدمات بهداشتی درمانی ارائه می دهد.
مصطفی آزادبخت با اشاره به اینکه رسالتی که بر عهده دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شد، برنامه ای جهادی بود، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین پیشرفتهای جمهوری اسلامی پس از انقلاب در حوزه بهداشت ودرمان است و در این زمینه نخبگان خوبی پرورش یافته و عملکرد خوبی داشتند.
وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان تا رسیدن به ایده‌آل فاصله است اما می توانیم سرآمد علم پزشکی جهان باشیم و این امر با  بهره‌گیری از پشتوانه اخلاقی خوبی که وجود دارد، امکان‌پذیر است.
در پایان این مراسم از تمامی سازمانها و ارگانهایی که در این طرح همکاری داشتند با ارائه  لوح تقدیر، قدردانی شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.