به گزارش ایرنا حسین فارسی روز دوشنبه در نشست اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ملایر افزود: صنعت، تولید و اشتغال در اولویت ما است و نمی توان اجازه داد که صنعت این شهرستان امروز با مشکل مواجه شود.
وی اضافه کرد: شهرک صنعتی جوکار در یکصد هکتار زمین احداث شده و در تولید و فرآوری سیلیس به عنوان یک قطب صنعتی در استان و کشور به شمار می رود.
فارسی بیان کرد: تاکنون از یکصد هکتار مساحت این شهرک 30 هکتار آن واگذار شده و 70 هکتار باقیمانده است و اقدامات برای تامین آب پایدار بدون کمترین تبعات اجتماعی باید به سرعت انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: در حال حاضر با توجه به فعالیت سه واحد فرآوری سیلیس و 2 واحد در دست اجرا و 70 هکتار دیگر برای احداث واحدهای صنعتی در این شهرک، باید کار کارشناسی و دقیق برای تامین آب آن صورت گیرد.
فارسی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید محدوده 100 هکتاری شهرک جوکار برای حفر چاه بررسی شود و چاه قبلی احیا و یا در صورت نداشتن آب، جابجا شود.
وی همچنین بر لزوم مدیریت منابع آب بویژه در کشت های پر آب بَر تاکید کرد و افزود: سهمیه ملایر در کشت های پر آب بَر یکهزار هکتار است.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر گفت: در سال زراعی جدید 60 هکتار از یکهزار هکتار کشت شده و پیش بینی می شود این میزان به حدود 500 هکتار کشت محصولات پر آب بَر در سطح شهرستان برسد.
فارسی از اداره جهاد کشاورزی ملایر درخواست کرد: فرهنگ سازی های لازم در زمینه کاهش کشت های کم آب بَر ارایه شود تا بتوانیم برای حفظ منابع آب شهرستان با شیب ملایم به سمت کاهش این نوع کشت ها پیش برویم.

** 74 حلقه چاه غیرمجاز در ملایر مسدود شد
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: سال گذشته 74 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان مسدود شد، در حالیکه سهمیه ملایر 55 حلقه چاه بود.
فارسی با اشاره به بارش ها و سیلاب های اخیر و افزایش سطح آبهای زیرزمینی تاکید کرد: با افزایش بارندگی ها نباید مصرف آب را بویژه در حوزه کشاورزی رها کنیم، بلکه مدیریت آب باید به درستی و کار کارشناسی انجام شود.
وی همچنین بر لزوم ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، برداشت های غیرمجاز و ممنوعیت احداث سدهای خاکی و غیرخاکی در مسیر رودخانه ها تاکید کرد و گفت: سیلاب های اخیر سه کشته در رودخانه های ملایر بر جای گذاشت که غیر قابل قبول است و باید مدیریت بیشتری در حریم رودخانه ها اعمال شود.
بخشدار جوکار نیز بر لزوم احیای آب شهرک صنعتی جوکار تاکید و بیان کرد: واحدهای مستقر در این شهرک واحدهای کم آب بَر هستند و آب مورد نیاز آنها برای سیستم خنک کننده خط تولید و آب شرب مورد استفاده است که در حال حاضر چاه موجود جوابگوی نیاز این شهرک نیست.
فرهاد جهانیان با بیان اینکه مجوز لازم برای حفر چاه جدید در این شهرک داده شده است ادامه داد: در این رابطه 13 نقطه تعیین شد که در نهایت یک نقطه برای حفر چاه مورد موافقت قرار گرفت و شهرکت شهرک های صنعتی نسبت به خرید این زمین اقدام کرده است.
وی با اشاره به اینکه حفر چاه جدید تبعات اجتماعی به دنبال دارد و مورد موافقت مردم منطقه نیست افزود: این در حالیست که شهرک با پنج واحد صنعتی و حدود 130 کارگر با مشکل جدی آب مواجه است.
جهانیان گفت: چاهی که قرار است برای شهرک حفر شود، تنها 10 لیتر بر ثانیه آب برداشت می کند که این میزان یک سوم چاه معمولی کشاورزی است.
مدیر امور منابع آب ملایر نیز اعلام آمادگی کرد تا برای تامین آب این شهرک بررسی های لازم صورت گیرد تا با انتخاب بهترین راه حل، از بروز تبعات اجتماعی آن جلوگیری شود.
حفر چاه جدید برای فرمانداری ملایر پس از کار کارشناسی، تعیین تکلیف چاه روستای زیرآبیه طی 10 روز آینده، بررسی سدهای خاکی و حریم های رودخانه های این شهرستان از دیگر مصوبه های این نشست بود.
به گزارش ایرنا، شهرک صنعتی جوکار از سال 92 شروع به فعالیت کرد که در حال حاضر سه واحد فرآوری سیلیس در این شهرک فعال است و سالانه قادر به تولید 36 هزار تن فروسیلیس است.
این شهرک در 20 کیلومتر ملایر واقع شده است.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.