به گزارش ایرنا نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عصر سه شنبه در این باره به ایرنا گفت: این شهرستان با 208 روستای دارای سکنه و جمعیت روستایی بیش از یکصد هزار تن، تنها از یک مجتمع آبرسانی برخوردار است.
محمد کاظمی افزود: از 58 مجتمع آبرسانی طراحی شده در سطح استان همدان، تنها یک مجتمع آبرسانی در این شهرستان عملیاتی شده است، در حالیکه با اجرایی نشدن مجتمع های آبرسانی روستایی در سال های گذشته، روستاییان ما با مشکلات شدید تامین آب آشامیدنی مواجه هستند.
وی با بیان اینکه عمده اعتبارات آبرسانی روستایی از محل منابع ملی و صندوق توسعه تامین و به تکمیل مجتمع های آبرسانی اختصاص داده می شود اظهار داشت: با توجه به اینکه ملایر مجتمع آبرسانی نیمه تمام در فهرست طرح های اولویت دار استان ندارد، از اعتبارات ملی بخش آب محروم شده است.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: در این نشست بر استفاده از سهم اعتبارات ملی و رعایت عدالت و اجرایی شدن مجتمع های آبرسانی مطالعه شده سد کلان، ینگی کند، حسین آباد شاملو و کریم آباد تاکید شد.
کاظمی ادامه داد: پس از مطرح کردن مشکلات اعتباری مجتمع های آبرسانی و تک روستایی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصمیم های لازم را برای تخصیص اعتبار مورد نیاز اتخاذ و دستورات لازم به مدیران استانی و شهرستانی ابلاغ شد.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم آغاز عملیات اجرایی مجتمع های آبرسانی این شهرستان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر مطالعه این مجتمع ها به اتمام رسیده و نیازمند تخصیص اعتبار است.
حجت الاسلام احد آزادیخواه بیان کرد: در این نشست مقرر شد اعتبار مشخص ملی از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات داخلی شرکت آب و فاضلاب کشور برای اجرایی شدن مجتمع های آبرسانی روستایی ملایر اختصاص یابد.
وی افزود: در صورت اجرایی شدن چهار مجتمع آبرسانی سد کلان با 30 روستای زیر پوشش، ینگی کند، حسین آباد شاملو و کریم آباد، حدود 80 روستای این شهرستان زیر پوشش قرار می گیرند و از نعمت آب سالم برخوردار می شوند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: در زمینه رفع مشکلات تک روستایی ملایر نیز شامل توچغاز، پیرمیشان، داویجان و حرم آباد مقرر شد کمک هایی در حوزه خط انتقال و لوله گذاری و حفر چاه آب اختصاص یابد.
حجت الاسلام آزادیخواه پیگیری حل مشکل آب روستاهای کوسج خلیل و علی آباد دمق به صورت ویژه را از دیگر مصوبات این نشست برشمرد و بیان کرد: روستای توچغاز نیازمند احداث شبکه توزیع جدید و تعویض مخزن است و فنس کشی و ایجاد حریم چاه آب این روستا به 14 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی همچنین احداث شبکه توزیع جدید در روستای حرم آباد، نصب کنتور و تعویض مخزن آب روستا از مطالبات تک روستایی عنوان و بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن چاه آب در داخل بافت روستا، حفر چاه جدید نیازمند اعتباری حدود 10 میلیارد ریال است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تعویض مخزن، ایجاد اتاق موتورخانه و فنس کشی و ایجاد حریم با اعتبار 6 میلیارد ریال در روستای پیرمیشان و همچنین حفر و تجهیز چاه جدید، تعویض شبکه توزیع و مخزن آب در روستای داویجان با اعتبار برآورد شده 15 میلیارد ریال را از دیگر مطالبات این روستاها برشمرد.
به گزارش ایرنا، طبق اعلام آب و فاضلاب روستایی ملایر، 750 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای چهار مجتمع آبرسانی روستایی ملایر برآورد شده است.
مجتمع های آبرسانی روستایی علی آباد و حسین آباد شاملو 11 روستا، سد کلان 32 روستا، کریم آباد 9 روستا و ینگی کند هشت روستا را زیر پوشش قرار می دهد که در مجموع جمعیت برخوردار از چهار مجتمع آبرسانی روستایی 37 هزار و 300 تن است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.