محمد مهدی آرتیمانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: 22 هزار سازه بزرگ و کوچک آبخیزداری در این استان وجود دارد که در بارندگی یازدهم و دوازدهم فروردین سالجاری علاوه بر حفاظت خاک، موجب تغدیه سفره های آب زیر زمینی و پر آب شدن چاه ها و قنوات در مناطق پائین دست شدند.
وی با بیان اینکه سال گذشته اعتبار خوبی به آبخیزداری این استان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت اضافه کرد: اگر طرح ‌های آبخیزداری را جدی بگیریم و به آنها توجه کنیم می توان آب موجود را مدیریت و از بحران کم آبی و خشکسالی عبور کرد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی همدان بیان کرد: میزان بارش باران در فروردین امسال مطلوب بود که با توجه به پوشش گیاهی استان می‌توان این میزان آب را به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت کرد.
آرتیمانی اظهار داشت: سازه های آبخیزداری نقش مهم و تاثیر گذاری در حفظ آب و خاک و جلوگیری از رسوب و فرسایش دارند و رویکرد اصلی این اداره کل در سالجاری نیز توسعه طرح های آبخیزداری با مشارکت مردم است.
وی افزود: در بارش های اخیر سالجاری طرح های آبخیزداری علاوه بر کنترل روان‌آب های ناشی از بارندگی، از طغیان بیش از حد رودخانه ها و مسیل ها نیز جلوگیری کردند.
آرتیمانی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری 80 تن فرسایش آبی را سال گذشته کنترل کرد گفت: از دیگر مزایای مهم انجام عملیات آبخیزداری در سال 97 می توان به کنترل 5.5 میلیون مترمکعب کنترل روان آب و 1.6 میلیون مترمکعب استحصال آب اشاره کرد.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.