اسفندیار خزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری موجب کنترل سیلاب و کاهش خسارت ها شد.
وی اضافه کرد: به گفته روستاییان و آبخیزنشینان، اجرای سازه های کنترل سیل و رسوب نقش بسزایی در حفظ منابع آب و خاک و جلوگیری از طغیان آب رودخانه ها و مسیل های منتهی به تاسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری نقش مهمی در حفظ آب و خاک و کاهش آثار تخریبی سیل دارد.
خزایی افزود: آبخیزداری فرآیند شناخت، برنامه ریزی، سیاست گذاری و تنظیم مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احیای منابع پایه آب و خاک در یک حوضه آبخیز است.
وی مهمترین عوامل تهدیدکننده منابع پایه تولید شامل آب و خاک را سیل، فرسایش خاک، رسوب‌گذاری عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: مهمترین هدف آبخیزداری جلوگیری از بروز عوامل تهدید کننده است، چراکه این عوامل موجب کاهش تولید و درآمد و کندی روند توسعه می شود.
خزایی یادآوری کرد: 164 میلیارد و 200 میلیون ریال سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی به طرح ‌های آبخیزداری و آبخوان داری این استان اختصاص یافت.
وی افزود: با توجه به عملکرد و اثر بخشی مطلوب اجرای این طرح ها در مهار سیلاب و جلوگیری از طغیان آب رودخانه ها و مسیل ها انتظار می رود که اعتبارات سال جاری از نظر ریالی بیش از 2 برابر سال گذشته باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: طرح های آبخیزداری و آبخوان داری به منظور تغذیه سفره های آبهای زیرزمینی، نفوذ پذیری آب در زمین و تقویت پوشش گیاهی در سال جاری با قوت ادامه می یابد.
خزایی اضافه کرد: با توجه به اهمیت اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری، برنامه ریزی منظم و منسجمی درباره اجرای این طرح ها در استان در دست اجرا است که امسال با مشارکت مردم، مسئولان و تشکل‌های مردم نهاد این برنامه ها عملی می شود.
به گزارش ایرنا، وسعت اراضی ملی استان همدان بیش از 905 هزار هکتار اعلام می شود که نزدیک به نیمی از مساحت این استان را شامل می شود.
طرح های آبخیزداری همدان در 17 زیرحوزه آبخیز با هدف برای مدیریت آب‌های سطحی و عملیات آبخیزداری در حال اجرا است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.