به گزارش ایرنا، ارتقای سهم مهار آب باران، جلوگیری از شور شدن سیلاب سرشاخه های آب شیرین، تغذیه آب خوان های زیر زمینی و کمک به تعادل بخشی سفره های زیر زمینی، تقویت منابع آبی و کمک به پایداری آن در حفظ تولید و اشتغال و احیای عرصه های منابع طبیعی از مهم ترین مزایای سازه های آبخیزداری است.
هرمزگان همه ساله دارای بارش های پراکنده رگباری با شدت بالا در مناطق مختلف است که با توجه به شرایط اقلیمی، گرمای هوا و تنش های کم آبی، وقوع این بارش ها و مهار آن از طریق آبگیری سازه های آبخیزداری و آب انبارها (برکه ها) در راستای حیات منابع طبیعی استان است.
سازه های آبخیزداری شامل سد وبندهای خاکی، سنگی ملاتی و مخزن آبی سامانه های آبگیر باران بوده که هرمزگان هم اکنون دارای هفت هزار و 565 سازه آبخیزداری و بیش از 112 هزار هکتار عملیات بیولوژیک و بیومکانیک است که ظرفیت آبگیری این سازه ها در سال 480 میلیون متر مکعب می باشد.

** 100 درصد سازه های آبخیزداری در بندرعباس آبگیری شد
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندرعباس اظهار داشت: دربارش های چند روز گذشته 100 درصد سازه های آبخیزداری درهماگ تلگردو، کلم و لاور از توابع بندرعباس آبگیری شد.
روح الله وفاکیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درهماگ، تلگردو، کلم و لاور 15 سازه آبخیزداری وجود دارد که 20میلیون متر مکعب آب در این سازه ها آبگیری شده که از جاری شدن سیل و خسارات ناشی از آن جلوگیری کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به اقلیم و بارندگی در این مناطق و برای کنترل سیل، تغذیه سفره های زیرزمینی و مدیریت رواناب ها اجرای طرح های آبخیزداری ضروری است.

**ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در قشم‎
رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری قشم نیزازآبگیری بیش از 2میلیون مترمکعب آب درسازه‌های آبخیزداری ذخیره شده این شهرستان خبر داد وافزود: این حجم آبگیری مربوط به 15 سازه آبخیزداری در جزیره قشم است.
اکبر محمودی زاده تعداد سازه های آبخیزداری در این شهرستان را 32 سازه اعلام کرد که در بارندگی های اخیر 8 سازه به میزان 800 هزار مترمکعب آبگیری شده است.
به گفته وی، یکی از راهکارهای مناسب با توجه به اقلیم و رژیم بارندگی منطقه جهت کنترل سیل و تغذیه سفره های زیرزمینی و مدیریت رواناب ها اجرای طرح های آبخیزداری است.

**22 میلیون مترمکعب، سهم میناب از بارندگی ها
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب نیز گفت: با توجه به بارندگی های اخیر با بیش از76 میلی متر به صورت باران رگباری در حوزه های آبخیز میناب، سازه های آبخیزداری به میزان 22 میلیون متر مکعب آبگیری شد.
خسرو بهرامی نژاد تعداد سازه های آبخیزداری در میناب را 102 عنوان کرد و افزود: در پی بارندگی اخیر 90 درصد این سازه ها آبگیری شد.
وی بیان داشت: سازه های آبخیزداری باعث مهار سیلاب های جاری می شود که با رهاسازی شرایط بهتری برای تغذیه مصنوعی دشت های پایین دست و تقویت آبخوان فراهم شده و خطرات ناشی از سیل و رسوب کاهش می یابد.

**مهار 4 میلیون مترمکعب رواناب در بستک
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بستک نیز در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: در این دوره از بارش ها 4 میلیون متر مکعب رواناب به واسطه‌ سازه‌ های آبخیزداری مهار شده است.
حامد احمدپور اهمیت بارش ‌های اخیر در ذخیره مخزن های این سازه‌ ها با توجه به خشکسالی را بسیار مهم دانست.
وی اظهار داشت: با تداوم بارش باران، تقویت منابع آبی در حوزه‌ های آبخیز بستک، کاهش خسارات ناشی از خشکسالی و پایداری عرصه های منابع طبیعی فراهم می شود.

**آبگیری 78 هزارمترمکعب در بندرخمیر
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندرخمیر نیز گفت: در بارندگی های اخیر، سازه آبخیزداری جدید کهورستان در بندر خمیر 87 هزار مترمکعب آبگیری شد.
داریوش قانعی، مهار روان آبهای سطحی را در حفظ تولید، اشتغال و احیای عرصه های منابع طبیعی و حفاظت خاک موثر دانست.
به گفته وی، کهورستان قطب کشاورزی در شهرستان بندرخمیر محسوب می شود که با کمبود آب کشاورزی و آشامیدنی روبرو است.

**آبگیری80 درصد سازه های آبخیزداری پارسیان
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پارسیان نیز حجم بارندگی های اخیر در این شهرستان را 50 میلی متر اعلام کرد که سبب جاری شدن آب در رودها شد.
خزعل خواجه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان بارندگی سبب آبگیری 80 درصد از سازه های آبخیزداری در شهرستان پارسیان شده است.
وی همچنین گفت: بیش از 5 میلیون مترمکعب آب در سازه های آبخیز این شهرستان ذخیره و 100 هکتار از هلالی های آبگیر مرتع بوچیر نیز آبگیری شده است.
وی مهار و هدایت روان آب ها در بارندگی های شدید، افزایش رطوبت خاک، افزایش و رشد گیاهان مرتعی و بهبود پوشش گیاهی، تقویت آب های زیر زمینی و کمک به تولید علوفه در مرتع را از هدف گذاری های مهم در مهار روان آب ها اعلام کرد.
براساس گزارش هواشناسی، در روزهای آغازین هفته آینده نیز شاهد بارش باران در استان هرمزگان خواهیم بود.
9944 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.