به گزارش ایرنا با وجود اینکه اسکیت از ورزش های پرهزینه به شمار می رود اما عشق و علاقه همدانی ها به این ورزش مفرح سبب شده تا هم اینک یکهزار و 500 ورزشکار در رده های سنی مختلف فعالیت مستمر در رشته های زیرمجموعه هیات اسکیت استان داشته باشند.
توجه به توسعه اسکیت در حوزه همگانی سبب شد تا مسیر استعدادیابی و پرورش نخبه های اسکیت به مدال آوری در عرصه قهرمانی و حرفه ای منجر شود.
امروزه اسکیت همدان سرآمد کشور محسوب می شود و در رشته های مختلف دارای جایگاه جهانی، آسیایی و ملی است.
اسکیت این استان اگرچه هنوز در برخی از شهرستان ها به دنبال ایجاد پیست مناسب است اما با امکانات موجود نیز توانسته دوره موفقی را سپری کند.

* اسکیت همدان طلایی شد
اسکیت همدان در سال 97 توانست در مسابقات آسیایی به افتخار ارزنده دست یابد و 2 نشان طلا را به ارمغان آورد.
اگرچه حضور در مسابقات آسیایی اینلاین هاکی با هزینه شخصی اسکیت بازان ایرانی انجام شد اما عرفان زنگنه و حمید ابکار پذیرفتند تا رهسپار این مسابقات مهم شوند.
نتیجه حضور در این مسابقات هم 2 نشان طلا برای اسکیت بازان اعزامی همدان در ترکیب تیم ملی بود.
اگرچه در این بین سه اسکیت باز دیگر همدانی به دلیل مشغله کاری و هزینه های سفر از اعزام منصرف شدند در غیر اینصورت شاید اسکیت همدان صاحب پنج نشان طلا شود.

* رکورد فریل استایل در اختیار یک همدانی
سجاد محمدی ساسان بدون تردید رکودار ورزش فریل استایل اسکیت کشور است.
این ملی پوش ارزنده همدانی بارها در مسابقات متعدد ملی، آسیایی و جهانی افتخارآفرین بوده و اکنون نیز برای حضور در مسابقات جهانی 2020 آماده می شود.
محمدی ساسان در مسابقات جهانی 2018 در جایگاه چهارم جهان قرار گرفت و حالا مصمم است تا در رقابت های آینده روی سکو برود.
رییس هیات اسکیت همدان پیرامون درخشش اسکیت بازان همدانی در میادین مهم ملی و بین المللی گفت: سال گذشته با بضاعت های مالی و مشکلات پیش روی اسکیت بازان، توانستیم در عرصه های مختلف مدال آوری کنیم.
مهدی مجیدی افزود: اسکیت ورزشی پرهزینه محسوب می شود و یک ورزشکار برای حضور حرفه ای در این رشته باید میلیون ها تومان هزینه کند و محدودیت مالی اجازه نمی دهد که هیات ها بتوانند ورزشکاران را از نظر تجهیزات شخصی تامین کنند.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال در مسابقات اینلاین هاکی قهرمانی آسیا یکی از ورزشکاران همدان با دریافت تسهیلات بانکی موفق شد به مسابقات اعزام شود که این اقدام تنها به دلیل عشق و علاقه ای بود که به فعالیت ورزشی خود داشت.
محمدی ساسان بیان کرد: در لیگ برتر اینلاین هاکی نیز عنوان نایب قهرمانی را کسب کردیم و تمام این افتخارات فقط با عشق و علاقه اسکیت بازان به دست آمده است.

* ورزشی برای تمام سنین
در روزهایی که اسکیت بازان همدانی با شروع فصل بهار و مساعد بودن شرایط جوی آماده حضور در فضای روزباز می شوند، برخی تعبیر اشتباه نسبت به فعالیت سنی در این ورزش دارند.
رییس هیات اسکیت همدان با تکذیب این شایعه ها گفت: اسکیت به لحاظ سنی مرز نمی شناسد و از ورزشکار پنج – شش ساله گرفته تا افراد مسن می توانند در این رشته فعالیت کنند.
وی بیان کرد: اسکیت هیچ ضرری برای رده های پایه ندارد منتهی 2 اصل در این ورزش بسیار حایز اهمیت است.
مجیدی ادامه داد: ابتدا اینکه والدین نباید بدون هماهنگی و مشاوره از مربیان اسکیت، اقدام به تهیه کفش اسکیت کنند چرا که اغلب محصولات موجود در بازار غیراستاندارد است و موجب آسیب دیدگی در ورزشکار می شود.
رییس هیات اسکیت همدان افزود: استفاده از اسکیت نامرغوب منجر به پرانتزی شدن پاها و مشکلات قامتی و حرکتی برای فرزندان می شود.
وی توصیه کرد: خانواده ها همزمان با ثبت نام در دوره های آموزشی رسمی هیات اسکیت استان همدان نسبت به تهیه کفش استاندارد هیات اقدام کنند.
مجیدی اضافه کرد: متاسفانه هم اینک اسکیت های چینی در بازار مشاهده می شود که هیچ مرغوبیتی ندارد و با قیمت بسیار کمتر از اسکیت های اصلی به فروش می رسد.
وی یادآور شد: اگر می خواهیم اسکیت خوب و استاندارد داشته باشیم حداقل باید بین 10 تا 15 میلیون ریال هزینه کنیم.

* هشدار به کلاس های غیرقانونی
رییس هیات اسکیت همدان یکی از عمده مشکلات اسکیت این استان را برگزاری کلاس های غیرقانونی دانست و گفت: این کلاس ها توسط برخی دارندگان سالن های ورزشی و بدون مجوز برگزار می شود.
وی افزود: فقط کلاس هایی قانونی هستند که مجوز لازم را از هیات اسکیت اخذ کنند و در غیر اینصورت جایی در مسابقات و برنامه های رسمی هیات ندارند.
مجیدی اضافه کرد: البته موارد تخلف را به بازرسی دستگاه ورزش و جوانان استان همدان گزارش می کنیم منتهی هیات مسئول رسیدگی به این تخلف ها نیست.
رییس هیات اسکیت همدان خاطرنشان کرد: این دوره های آموزشی بی هدف است و نتیجه ای برای آینده اسکیت بازان ندارد.
وی خاطرنشان کرد: از واحد بازرسی دستگاه ورزش می خواهیم نسبت به این فعالیت غیرقانونی برخورد لازم را داشته باشد چرا که هم به لحاظ شهریه نظارتی بر آنها وجود ندارد و هم اینکه ممکن است ورزشکار دچار آسیب دیدگی جدی شود.

* نیاز به راه اندازی پیست در شهرستان ها
رییس هیات اسکیت همدان یکی از نیازهای این استان در رشد و توسعه چشمگیر ورزش اسکیت را برخورداری از پیست در شهرستان ها برشمرد.
مجیدی گفت: هم اکنون در همدان سه پیست اسکیت داریم، در شهرستان بهار نیز پیست راه اندازی شده و ملایر که یکی از مهمترین شهرها به شمار می رود، متاسفانه تاکنون اقدامی در راه اندازی پیست صورت نگرفته است.
وی افزود: ملایر هم اکنون در اسکیت سرعت حرف اول را در کشور می زند و امیر صفری بهترین اسکیت باز سرعت ایران اهل ملایری است.
رییس هیات اسکیت همدان خاطرنشان کرد: حیف است که این شهرستان با ظرفیت بسیار خوب در این رشته ورزشی پیست نداشته باشد و صفری به ناچار مجبور شود در جاده ملایر به اراک تمرین کند.
وی با اشاره به اینکه اسکیت در تمامی شهرستان های استان همدان فعال است، گفت: فقط در فامنین این ورزش هنوز راه اندازی نشده و آمادگی کامل برای شروع بکار اسکیت در این شهرستان را داریم.

* جمعیت 60 درصدی بانوان اسکیت باز
رییس هیات اسکیت همدان با اشاره به فعالیت ورزشکاران این رشته در استان گفت: هم اکنون از یکهزار و 500 اسکیت باز فعال استان، 60 درصد را بانوان تشکیل می دهند.
مجیدی بیان کرد: نکته جالب اینکه امروزه اغلب مادران با دختران خود در سالن اسکیت تمرین می کنند و این روند روند عمومیت یافته است.
وی افزود: در بین اسکیت بازان هستند مادران جراح، داندانپزشک و سایر مشاغل که ترجیح می دهند ساعاتی به دور از فعالیت شغلی خود در کنار فرزندان به اسکیت بپردازند.
مجیدی خاطرنشان کرد: امسال شمار اسکیت بازان همدانی به نسبت سال قبل از رشد 65 درصدی برخوردار بوده که جای خوشحالی دارد.
وی بیان کرد: امروزه حتی اسکیت در روستاهای بخش مرکزی همدان نیز فعال شده و شاهد استقبال چشمگیر خانواده ها به این ورزشی هستیم.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.