به گزارش ایرنا، در بخی از این مطلب که به قلم زهرا ذوالفقاری به رشته تحریر درآمده، می خوانیم: چرم، سفال، مرواربافی، گلیم‌ بافی، سنگ‌های زینتی، مینا ‌کاری روی سفال، کیف و کفش چرمی، گیوه، سنگ‌ تراشی، بافت‌های سنتی، مصنوعات‌ چوبی جز صنایع دستی استان همدان است که هر یک در نوع خود کم نظیر بوده و جایگاه خاصی را در فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارد، اما این صنایع دستی که تولید هنرمندان همدانی است، می‌ تواند رونق بازار گردشگری نیز باشد.
به ویژه اینکه در ایام تعطیلات نوروزی و حضور گردشگران و مسافران بسیار در همدان، صنایع دستی می‌توانند، جاذب بسیار خوبی برای مهمانان باشند، چرا که سوغات و صنایع دستی هر منطقه ‌ای همواره جایگاه با ارزشی را در صنعت گردشگری دارد و گردشگران زیادی هستند که علاقه بسیاری به خرید صنایع دستی و تولیدات داخلی آن منطقه دارند، از همین رو نوروز فرصت مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان صنایع‌دستی قرار می‌ دهد، که بتوانند علاوه بر درآمدزایی و رونق بخشی به گردشگری، انتقال دهنده بخشی از فرهنگ و هنر دیار هگمتانه باشند.

10 نشان اصالت مرغوبیت کالا از سازمان بین ‌المللی یونسکو و 73 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی برای همدان
استان همدان، مهد هنرمندان و صنعتگران برجسته‌ای است که یادگارهای بسیار ارزشمندی از خود بجای گذاشته اند، امروزه نیز این دیار محل فعالیت بسیاری از هنرمندان با ذوق صنایع دستی است به نحوی که موفق به اخذ درجه یک هنری برابر با دکترای افتخاری برای 10 مورد نشان اصالت مرغوبیت کالا از سازمان بین ‌المللی یونسکو و 73مورد نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شده اند.
این استان مهد سفال و منبت ایران زمین است، شهر جهانی سفال لالجین و شهر ملی منبت ملایر در این استان هستند و تویسرکان نیز یکی از قطب‌ های اصلی منبت ایران به حساب می‌آید، در مجموع استان همدان مهد هنر و اندیشه است و در طول تاریخ بزرگان زیادی را به دنیای بشریت عرضه کرده است.

***شهر ملی مبل و منبت ملایر
هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی شهرستان ملایر در رشته‌های مختلفی فعالیت می‌ کنند که بیشتر آنها در رشته مبل و منبت مشغول به کار هستند به طوری که در این شهرستان در داخل شهر و روستا ( روستا مانند دهنو آورزمان، جوکار) بیش از چهار هزار 500 کارگاه کوچک و بزرگ منبت دارای مدرک از این اداره می ‌باشند و در این کارگاه‌ها بیش از هشت هزار و 200 نفر به طور مستقیم و حدود 25 هزار نفر غیر مستقیم اشتغال دارند که بیش از یک هزار و 400 نفر این افراد در سنوات قبل بیمه شده اند.

***هنر در دستان هنرمندان شهر جهانی سفال
هنر سفالگری نسل به نسل به مردم شهر لالجین رسیده و سفالگری، هنر آبا و اجدادی مردم این شهر است، سفال‌های تولیدی این منطقه از کیفیت و اصالت فراوانی برخوردارند و هنوز هم مردم لالجین برای ساخت سفال‌ از چرخ ‌های دستی استفاده می‌‌کنند.
***بیش از 150 رشته صنایع دستی در استان همدان فعال است
با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی استان همدان این استان به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های فعالیت صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی ایران به حساب می‌آید و در حال حاضر بیش از 150 رشته صنایع دستی در استان همدان فعال است.
از جمله این هنرها می‌توان به سفال و سرامیک، مصنوعات چوبی، مصنوعات چرمی، زیراندازها، رودوزی‌های سنتی و پاپوش‌های سنتی، سنگ‌تراشی، بافتنی‌های سنتی و ... اشاره کرد که اغلب به صورت بومی و دارای جایگاه خاصی هستند، برابر آخرین آمارهای موجود، تعداد کارگاه‌های این استان 22هزار و 401 مورد است.
تاکنون 21مورد از رشته‌های صنایع دستی استان ثبت ملی شده اند.
7523
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.