نگار مهری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: برای داشتن وزنی مناسب نباید فریب تبلیغات رنگین شبکه های اجتماعی را خورد.
وی افزود: فضای مجازی مشاور مطمئنی برای تجویز نسخه به منظور رسیدن به وزن مطلوب نیست و توجه به این تبلیغ ها می تواند سلامت افراد را به مخاطره بیاندازد.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان بیان کرد: مطالعات انجام شده در کشور موید این است که 50 درصد مردان و 66 درصد زنان بالای 40 سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
مهری افزود: همچنین در سالهای اخیر مصرف قرص های لاغری بین رده های سنی جوان و نوجوان شیوع یافته است.
وی تاکید کرد: محصولات دارویی لاغری مورد تایید وزارت بهداشت باید تنها از داروخانه ها تهیه و زیرنظر داروساز و پزشک مصرف شود.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان گفت: این در حالی است نتایج حاصل از 600 مورد بازرسی های مدون از عطاری و باشگاه های ورزشی این استان نشان دهنده شکایت های مردمی و بروز تخلف های مختلف در این بخش ها است.
مهری ادامه داد: نظارت و رسیدگی به تخلف ها و شکایت های مردمی توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان بسیار جدی و قاطعانه است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و مورد غیرمجاز برخورد های قانونی لازم صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: محصولات غیرمجاز کاهش وزن نه تنها تاثیری بر درمان چاقی ندارد بلکه تاثیرهای مخرب و جبران ناپذیری بر بدن افراد می گذارند.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان اظهار داشت: معاونت غذا و دارو برای پیشگیری از آسیب های احتمالی مصرف قرص های غیرمجاز و قاچاق، اطلاع رسانی به رده سنی نوجوان و جوان را با برگزاری دوره های آموزشی در مدارس در دستور کار قرار داده است.
مهری بیان کرد: دسته بندی مصرف قرص های لاغری بر اساس تشخیص نوع بیماری در افراد زیر نظر پزشک مربوطه و یا متخصص تغذیه صورت می گیرد.
وی مثال زد: بعضی از قرص های لاغری سوخت و ساز بدن را بالا برده و یک قرص دیگر جذب غذا یا حتی اشتها را کاهش می دهد.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان ادامه داد: با این حال مصرف هر کدام از این قرص ها به شرایط جسمی هر فرد بستگی دارد و فردی که مبتلا به کم اشتهایی است اما به چاقی مبتلا شده، کاندید مصرف قرص‌های لاغری کاهنده جذب نیست زیرا فرد دچار کمبود ویتامین های مورد نیاز و ضروری بدن خود می شود.
مهری تاکید کرد: تشخیص نوع قرص و میزان استفاده آن به عهده متخصصان تغذیه است که پس از معاینه کامل فرد صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: مصرف بی رویه قرص ها و همچنین دیگر اقدامهای خودسرانه ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی نظیر دل درد، نفخ و سوء هاضمه شود.
کارشناس دارویی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو همدان اظهار داشت: درمان اصلی برای افرادی که اضافه وزن و چاقی شدید دارند و BMI آنها بالاست، رژیم لاغری صحیح و ورزش است.
مهری افزود: افراد در صورت نیاز به مصرف هرگونه قرص و مکمل لاغری باید این محصولات را تنها از داروخانه ها تهیه کنند و با توجه به شرایط فیزیولوژیک بدن فرد و رده سنی و جنسیت فرد زیر نظر پزشک مربوطه و مشاوره دکتر داروساز مصرف کنند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.