بهروز حاجیلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: واریس بر اثر نارسایی در دریچه سیاهرگ ها رخ داده و منجر به تورم و برآمدگی رگ ها به ویژه در پایین ساق پا، پشت زانو و قوزک می شود.
وی اضافه کرد: وزن زیاد، ایستادن دراز مدت، رانندگی و نشستن طولانی، لباس های تنگ و در مواردی نارسایی گوارشی و یبوست باعث ایجاد فشار و اختلال در فرم سیاهرگ ها و عدم خون رسانی شده حتی در مواردی اجازه رسیدن مواد مغذی به پوست و ماهیچه ها را نمی دهد و باعث ایجاد زخم، بدمنظرگی و درد شدید می شود.
حاجیلو بیان کرد: برای درمان واریس اغلب از جوراب های تنگ و محکم ویژه این بیماری استفاده می شود و حتی نشستن در حالتی که پا پایین تر از سطح قلب قرار نگیرد در بهبود و درمان این عارضه بسیار موثر است.
این پزشک بیومکانیک ورزشی افزود: زمان ورزش خون بسیار زیادی از سمت ماهیچه ساق پا و سیاهرگ ها به طرف قلب انتقال می یابد و در نتیجه هر چقدر ماهیچه ساق قوی تر باشد، خون بیشتری را به طرف قلب پمپ کرده و خطر ابتلا به واریس را کاهش می دهد.
وی پیاده روی را بهترین ورزش برای درمان و پیشگیری از واریس دانست و گفت: پیاده روی یک فعالیت کم شدت است که علاوه بر وارد نیاوردن فشار زیاد بر روی ماهیچه ها باعث انتقال خون بیشتر و بهبود عملکرد جریان خون شده و اختصاص حداقل پنج روز در هفته را به پیاده روی توصیه می شود.
حاجیلو خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه و الپتیکال یک ورزش کم شدت دیگر برای کمک به بازگشت خون از سمت رگ های پا به قلب است که علاوه بر کمک به خونرسانی فشاری به مفاصل و استخوان ها وارد نمی کند.
وی افزود: دویدن نرم و جاگینگ نیز یک ورزش موثر در بهبودی مبتلایان به واریس است چرا که دویدن سرعت گردش خون را بیشترمی کند و با اعمال فشار باعث حرکت ماهیچه ها و قویتر شدن آن ها می شود.
این مدرس فدراسیون ورزش های همگانی کشور یادآور شد: افراد مبتلا به واریس بهتر است روی سطح نرم مثل چمن دوندگی کنند تا به مفاصل ضربه وارد نشود.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر وزنه زدن و فعالیت های مشابه آن مانند دوی سرعت و پر شدت انتخاب مناسبی برای کمک به درمان واریس نیست.
حاجیلو به افراد مبتلا به واریس که به هر دلیل نمی توانند ورزش کنند، توصیه کرد: در حالت نشسته یا ایستاده و انجام فعالیت های روزمره پاهای خود را از زانو خم و راست کرده تا خون در ناحیه ساق پا جریان داشته باشد.
وی اظهار داشت: هنگام مسافرت و نشستن طولانی و حتی زمان بارداری از جوراب های محکم استفاده شود تا فشار از روی رگ ها برداشته و به حالت عادی برسد.
این مدرس تربیت بدنی و علوم ورزشی اضافه کرد: همچنین افراد دارای واریس از پوشیدن کفش های پاشنه دار تا حد امکان خودداری کنند چرا که این کفش ها ماهیچه های ساق پا را در حالتی قرار می دهند که بسیار ضعیف عمل می کنند.
7520/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.