به گزارش ایرنا حجت السلام سید ابوالحسن نواب روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران همدان اظهار داشت: دوره های شیعه شناسی به طور مستمر در این دانشگاه برگزار و اسفند سالجاری هشتمین دوره آن برگزار می شود.
وی افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب نهادی آموزشی غیردولتی است و تمام هزینه های شرکت کنندگان خارجی در دوره های مذکور توسط متقاضیان پرداخت می شود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به ضرورت های تاسیس این مرکز اشاره کرد و گفت: همه حوزه های فکری و فرهنگی در دانشگاه ها و مدارس علمیه باید از ادایان و مذاهب جهان مطلع شوند تا درگیری و اختلاف های مذهبی کاهش یابد.
وی جهل و ناآگاهی را از دلایل جنگ های دینی ذکر کرد و افزود: در قرن گذشته سه جنگ دینی در اروپا و در سی سال گذشته نیز جنگ های مذهبی بسیار تلخی در خاورمیانه به وقوع پیوست.
حجت الاسلام نواب به نقش اثر گذار روشنگری و گفت و گو در کاهش جنگ های دینی و مذهبی اشاره کرد و مدعی شد که با گفت وگو می توان داعش، طالبان و القاعده را به آرامش و صلح دعوت کرد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید علم گفت و گو را به دانشجویان آموزش داده و نیروی متخصص تربیت کنند و دانشگاه ادیان و مذاهب این وظیفه را به صورت تخصصی انجام می دهد.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب یادآوری کرد: این مرکز علمی در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجو از سراسر جهان می پذیرد و هم اینک هزار دانشجوی در مقطع دکتری و دو هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به صورت حضوری و مجازی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
وی تاکید کرد: پس از سالها تلاش قوی ترین کتابخانه را در خاورمیانه از لحاظ منابع ایجاد کرده و تاکنون 400 عنوان کتاب در این دانشگاه تولید شده است.
حجت الاسلام نواب اظهار داشت: این دانشگاه روابط گسترده ای با جهان دارد و اساتید این مرکز به ادیان مختلف مانند مسیحی، زرتشی، هندو، یهودی و بودایی شناخت کافی داشته و مسلط به زبان های خارجی هستند به طوریکه نیاز به اساتید خارجی نداریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز در این نشست گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب مورد حمایت رهبر معظم انقلاب است و در سطح جهان شناخته شده و حامل دستاوردهای ارزشمندی برای کشور است.
علیرضا درویش نژاد افزود: این دانشگاه در حوزه تقریب مذاهب و ادیان فعالیت های گسترده علمی و فرهنگی داشته و بیش از 600 سفر خارجی به کشورهای جهان برای رایزنی های علمی و پژوهشی را در پرونده کاری خود دارد.
وی هدف از سفر هیاتی از دانشگاه ادیان و مذاهب به همدان را ایجاد هماهنگی علمی بین این دانشگاه و دانشگاه بوعلی سینا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و دستگاه های فرهنگی همدان دانست و ابراز امیدواری کرد این سفر به نتایج خوبی برسد.
دانشگاه ادیان و مذاهب در سال 1373 به عنوان مرکز پژوهشی ایجاد شده و بعد از 10 سال به موسسه آموزش عالی تبدیل و پس از 13 سال در سال 86 با درخواست وزارت علوم به دانشگاه تبدیل شده است.
این دانشگاه با هفت دانشکده و چهل رشته گرایش در شهر قم با هدف تربیت نیروی متخصص فعالیت دارد.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.