علیرضا شمس روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فعالیت واسطه های سودجود، نوسان قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی از عوامل موثر بر گرانی میوه هستند.
وی یادآوری کرد: پنج بند از مواد قانون تجارت به دلالان اختصاص داده شده است، بنابراین اخلالگران نظم بازار را باید واسطه سودجو نامید.
رییس اتحادیه میوه و تره بار همدان ادامه داد: این طیف بدون داشتن کد اقتصادی و دادن مالیات براحتی مبادرت به خرید کالا کرده و در بیشتر مواقع جنس های کمیاب و نادر بازار به دست واسطه ها افتاده و مغازه داران مجبور به تهه این اقلام از آنها می شوند.
شمس توضیح داد: یک خرده فروش از ساعت 6 صبح مغازه خود را باز می کند و 10 شب برای استراحت به منزل مراجعه می کند در حالیکه واسطه سودجو در طی روز استراحت و از نیمه شب فعالیت خود را آغاز می کند.
وی ادامه داد: سودجویان پیش از خرده فروش اقدام به خرید کلی کالا کرده و نرخ اولیه را تعیین می کند و مابقی مجبور به خرید از وی هستند.
رییس اتحادیه میوه و تره بار همدان بیان کرد: خرده فروش با در نظر گرفتن هزینه سربار، حمل و نقل، هزینه کارگر و با توجه به نوع میوه، دستچین یا درهم فروشی، سودی را طبق قانون برای خود در نظر می گیرد.
شمس گفت: برای حذف دست واسطه های سودجو از بازار میوه و تره بار، این اتحادیه نشست های متعددی با اتاق اصناف و دیگر نهادها برگزار کرده که امیدواریم تصمیات اتخاذ شده عملی شود.
وی بیان کرد: راهکارهای تخصصی در این زمینه ارائه کرده ایم و برای بنده حذف واسطه به مثابه خوردن یک لیوان چای داغ در هوای سرد است.
رییس اتحادیه میوه و تره بار همدان اضافه کرد: طبق اقتصاد خرد و کلان و اصول بازار، قیمت اولیه میوه را میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند.
شمس ادامه داد: ملاک اتحادیه در زمینه نرخ میوه، فاکتور مغازه دار به همراه سود متعارف و درصد قانونی پیش بینی شده است و اگر بر خلاف این باشد اتحادیه برخورد می کند.
وی ادامه داد: سود پیش بینی شده توسط اتحادیه میوه و تره بار 15 تا 35 درصد است و بستگی به نوع کالا، درهم و دستچین بودن کالا دارد.
رییس اتحادیه میوه و تره بار همدان ادامه داد: این میزان درصد سود در قانون نظام صنفی تعیین شده و توسط کمیسیون نظارت بر اصناف که نماینده اتحادیه و اتاق اصناف در آن حضور دارند تصویب شده است.
شمس توصیه کرد: شهروندان میوه و تره بار مورد نیاز خود را به جای وانت بار از مغازه ها تهیه کنند چراکه میوه موجود در وانت بارها کیفیت و کمیت های میوه مغازه را ندارد.
400 واحد قانونمند و دارای پروانه کسب، حدود 400 واحد صنفی فاقد پروانه به همراه 500 واحد سیار غیر قانونی در صنف میوه و تره بار همدان مشغول به فعالیت هستند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.