به گزارش ایرنا، کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند که برخی افراد کارتن خواب به دلیل آزادی رفتار و خو گرفتن به زندگی ناهنجار در معابر، به راحتی حاضر به زندگی آبرومند نیستند و اغلب به دلیل کسب درآمدهای بدون زحمت از طریق تحریک احساسات عاطفی مردم و تکدی گری، مخارج روزمره و حتی اعتیاد خود را بدست می آورند.
بر همین اساس این عده در مقابل اسکان مناسب و یا زندگی در مکان های ساماندهی شده مورد نظر دستگاه های حمایتی مقاومت و از انتقال به این مراکز اجتناب می کنند.
از همین رو کارشناسان معتقدند که باید در مواجه با این قبیل افراد که به نوعی از معضلات اجتماعی جامعه محسوب می شوند، مردم نیز مسئولان را همراهی و از ارایه کمک هایی که در عمل موجب تداوم رفتاری و زندگی نابهنجار این افراد می شود، پرهیز کنند.‌
در همین همین حوزه، شب گذشته /دوشنبه شب/ پس از تماس های پی در پی شهروندان همدانی با سامانه 137، گروهی از ماموران شهرداری برای رسیدگی به معضل کارتن خوابی یک مادر و دختر، به مناطق حاشیه ای این شهر اعزام و در محل مورد بحث با پرخاشگری های مادر و استفاده از سلاح سرد توسط آنها مواجه شدند.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا حاکی است که افراد یاد شده در یکی از نواحی حاشیه ای همدان در چادری زندگی می کنند که یگانه وسیله گرمایشی آنها پیک نیک است و شرایط حاکم موجب شده که ساکنان منطقه از حضور این افراد شاکی و خواستار جمع آوری و پاکسازی محل باشند.
در همین ارتباط صبح امروز سه شنبه عباس صوفی شهردار همدان و حمیدرضا الوند مدیرکل سازمان بهزیستی همدان در محل یاد شده حضور یافتند تا از نزدیک موضوع را بررسی و دستورات لازم برای حل مشکلات پیش رو را صادر کنند.

*** اسکان به شرط ترک اعتیاد
شهردار همدان پس از بازدید میدانی از محل اسکان این مادر و دختر و بررسی شرایط، گفت: اسکان زنان کارتن خواب و بی سرپرست برعهده سازمان بهزیستی و اسکان کارت خواب های مرد بر عهده شهرداری است.
صوفی بیان کرد: علیرغم وجود همه مشکلات، ساماندهی این افراد را به دلیل اینکه شهروند این شهر هستند را وظیفه خود می دانم.
وی با اشاره به گزارش های تائید شده مبنی بر اعتیاد مادر و مقاومتش برای اسکان در اقامتگاه های بهزیستی، تاکید کرد: در صورتی که این مادر اعتیاد خود را ترک کند شرایط اسکان وی و دخترش در مکانی مناسب فراهم می شود.
شهردار همدان با یادآوری این موضوع که ساماندهی کارتن خواب های مرد بر عهده شهرداری است، ادامه داد: برای حمایت از آسایش افرادی که شب ها خود را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر به صبح می‌رسد، آمادگی کامل داریم تا در سرپناهی گرم به آنها خدمات رسانی شود.
صوفی بیان کرد: افزون بر 13 هزار نفر شب، کارتن خواب از ابتدای امسال تاکنون در گرمخانه های متعلق به شهرداری همدان اسکان داده شده و خدمات لازم را دریافت کردند.
وی اضافه کرد: شهرداری همدن به منظور ساماندهی متکدیان، کارتن خواب ها و افراد بی سرپرست، از ابتدای امسال تاکنون بیش از 85 متکدی را جمع آوری و پس از غربالگری به بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و مراجع قضایی معرفی کرده و یا به محل سکونتشان انتقال داده است.

***مادر معتاد از اسکان در بهزیستی ممانعت می کند
مدیرکل بهزیستی همدان نیز با بیان اینکه این مادر و دختر هر دو اعتیاد دارند و دختر باردار است، گفت: اورژانس اجتماعی چندین بار برای جمع آوری این افراد اقدام کرده، اما هر بار با مقاومت مادر و یا متواری شدن وی از محل مواجه شده است.
حمیدرضا الوند افزود: امیدورایم با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری همدان، بتوانیم مادر را در مراکز ترک اعتیاد نگهداری کنیم.
مدیرکل بهزیستی همدان گفت: این دختر به دلیل بارداری، شرایط نگهداری در مراکز ترک اعتیاد را ندارد و در مرحله نخست باید در طول روز در مرکز دی.آی.سی و در طول شب در مرکز سرپناه شبانه نگهداری شود تا زمانی که فرزندش متولد و تصمیمات بعدی گرفته شود.
وی با بیان اینکه این سازمان اقدام به ساماندهی کودکان کار، متکدیان، معتادان و زنان فاقد سرپناه می کند، بیان کرد: بهزیستی همدان با درک صحیح از مشکلات افراد بدسرپرست، بی سرپرست، کودکان کار و همچنین خطر سوء استفاده های احتمالی از آنان، اقدام به جمع آوری این افراد و بررسی مشکلات و معضلات آنان کرده است.
الوند اضافه کرد: خانواده های درگیر با مشکلات مادی یا معضلاتی همچون طلاق و اعتیاد به سازمان های حمایتی معرفی می شوند و برخی افراد بی سرپرست و بدسرپرست نیز با حکم مقام قضایی در مجموعه بهزیستی پناه داده می شوند.
مدیرکل بهزیستی همدان اضافه کرد: در همین ارتباط معتادان و متکدیان به مرجع مورد نظر معرفی و زنان و دختران در سرپناه شبانه زنان معتاد کارتن خواب و بی خانمان (شلتر) نگهداری و از معضل کارتن خوابی رها می شوند.
الوند افزود: برخی از کارتن خوابهای شناسایی شده توسط تیم های بهزیستی، سالمندان و معلولان بی نام و نشان هستند که این افراد در مرکز بهزیستی ساماندهی شدند.
به گزارش ایرنا، نیک میدانیم که در جامعه مبتنی بر ارزش های اسلامی، نیازمند واقعی و آبرومند با همه کمبودها، سختی ها و نداری ها، هرگز با بد رفتاری اجتماعی و فرو رفتن در منجلاب اعتیاد و ناهنجاریهای اجتماعی، دست نیاز به سوی کسی دراز نمی کند.
بی تردید انتظار می رود که متولیان امر در مواجه با این قبیل افراد که با مقاومت در مقابل انتقال به مراکز اسکان نهادهای حمایتی همچون شهرداری و بهزیستی، با فراهم نمودن سرپناه های خیابانی، احساسات شهروندان نوعدوست را خدشه دار می کنند، برخوردی بازدارنده داشته باشند.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.