به گزارش ایرنا، کودکی زمان نمی شناسد، می خواهد بال بگیرد، پرواز کند با بال های کاغذی اش؛ و من می خواهم کمکش کنم. من معلمم، باغچه بانم؛ باغچه بان این باغ منم.
تاریخ گواه آن است که نخستین نمایش کودک در ایران توسط جبار باغچه‌بان در سال 1298 به روی صحنه رفت.
باغچه بان در آن سال نخستین نمایش کودک را با نام «خرخر» و با تشویق «میرزا آقاخان مکافات» رئیس هیات مدیره حزب تجدد در مدرسه احمدیه مرند به روی صحنه برد.
و امروز در چهارمین روز جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، جشن 100 سالگی تئاتر کودک ایران با اجرای نمایش «خانم خزوک» نوشته باغچه بان، کارگردانی حمید کیانیان و هنرمندی گروه موسیقی و تاتر معلولان مشهد، برگزار شد.
می توان گفت امسال سالی شگرف برای استان همدان است؛ جشن یکصد سالگی تئاتر کودک و نوجوان، 25 سالگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و انتخاب همدان به ‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 میلادی؛ ویژگی‌هایی که در کنار جشن 40 سالگی انقلاب، در دیار هگمتانه ماندگار خواهد شد.
جبار باغچه‌ بان مبتکر آموزش ناشنوایان در ایران، پایه‌ گذار آموزش و پرورش پیش دبستانی و از پیشگامان شعر و ادبیات کودکان و بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران و همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.
وی را به عنوان پدر ناشنوایان و یکی از پیشگامان ادبیات کودکان ایران و بخصوص پایه گذار ادبیات نمایشی کودکان (اولین تئاتر کودک) در ایران می شناسند.
جبار باغچه بان در 4 آذر 1345 در 81 سالگی در تهران درگذشت.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.