در ادامه این مطلب آمده است؛ اگر بلوط را که جلوه ای از هنر خداوندی در دیار زاگرس است از هنر و موسیقی لرستان جدا کرده و با نگاهی دیگر به این سرزمین بنگریم، خواهیم دید که تمام نمادهای دیروز و امروز لرستان آمیختگی عجیبی با هنر داشته و هر از یک نمادهای آن نمایانگر فرهنگ غنی و اصیل این دیار است.
پیشینه هنر لرستان را به واقع در مفرغ های چند هزار ساله این دیار که امروزه در موزه های بزرگ دنیا خودنمایی می کنند می توان مشاهده کرد و به عظمت این دیار پی بردو فرهنگ غنی این سرزمین پر افتخار را می توان در موسیقی اصیل و حماسی این دیار که در مراسمات گوناگون خودنمایی می کند به وضوح دید و شنید.
اما هر آنقدر که فرهنگ و هنر لرستان در دنیا خودنمایی کرده و حرف برای گفتن دارد به همان اندازه می توان از این داشته های غنی و ارزشمند در جهت رونق گردشگری و توسعه اقتصادی بهره برد.
این در حالی است که متاسفانه تاکنون آن گونه که باید و شاید این مقوله مهم مورد توجه قرار نگرفته و نتواسته ایم از هنر غنی و ارزشمند لرستان در حوزه های مختلف در راستای اقتصاد، اشتغالزایی و جذب گردشگر استفاده کنیم.
شاید اگر این داشته های فرهنگی و هنری لرستان در جای دیگری بود از آن به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر یاد می شد برای توسعه آن منطقه.
در هر حال امروزه جایگاه هنر لرستان در بخش ها و حوزه های مختلف بسیار ارزشمند و صاحب جایگاه است و در صورت برنامه ریزی مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم می توان از این ظرفیت در راستای رونق توسعه گردشگری و توسعه استان و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان استفاده کرد.
در این بین موسیقی یکی از بهترین هنرهایی است که در لرستان از جایگاه والایی برخوردار بوده و هنرمندان به نام و شاخصی از لرستان در حوزه موسیقی محلی و نواحی در سطح کشور شناخته می شوند.
موسیقی و شعر و ترانه همواره مورد استقبال جوامع گوناگون بوده و در دنیای امروز که از همه چیز در راستای رونق اقتصادی می توان بهره برد موسیقی نیز ظرفیتی مناسب برای معرفی فرهنگ و هنر و جذب گردشگر و رونق اقتصاد هنر در لرستان است.
اما برای آنکه موسیقی، شعر و ترانه ابزاری برای رونق اقتصاد هنر تبدیل شوند می بایست حمایت های لازم از این حوزه صورت گرفته و زیرساخت های لازم از جمله سالن های مدرن و به روز و به تعداد لازم در استان وجود داشته باشد همچنین می بایست معرفی هنر و هنرمندان لرستانی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
اما در کنار موسیقی از دیرباز لرستان را به عنوان سرزمین مفرغ می شناسند و این نشانگر آن است که در طول تاریخ همواره هنرمندانی با دستانی توان و هنری ظریف در این دیار می زیسته اند.
صنایه دستی لرستان جلوه دیگر از داشته های غنی این دیار بوده که خود هنری بی بدیل و ارزشمند محسوب می شود و امروزه نیز صنایع دستی لرستان را می توان در اشکال مختلف مشاهده نمود که این می تواند ظرفیتی برای توسعه اقتصاد هنر و به ویژه صنعت توریسم در این منطقه باشد.
لازمه این کار بیش از هر چیز حمایت از فعالان حوزه صنایه دستی و فراهم نمودن زیرساخت های تولید محصولات صنایه دستی و همچنین ایجاد بازارچه های فروش تولیدات صنایع دستی و مهم تر از آن معرفی هرچه بهتر هنر فعالان لرستانی در این عرصه است.
در کنار این برکسی پوشیده نیست که در دنیای امروز صنعت توریسم در رونق اقتصاد جوامع نقش بی بدیل و تاثیرگذاری دارد و قطعا با برنامه ریزی مناسب لرستان را که سرزمین مفرغ می شمارند می تواند در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
اشیا و آثار تناریخی فراوان و مفرغ های شگفت انگیز لرستان در صورت ایجاد زیرساخت های لازم برای نشان دادن به علاقمندان و معرفی به گردشگران داخلی و خارجی می تواند گامی مهم و موثر در جذب گردشگر و به طبع توسعه صنعت گردشگر و به نوعی رونق اقتصاد هنر باشد.
در هرصورت اینها اشاره ای بود به ظرفیت های فراوان فرهنگ و هنر لرستان که با برنامه ریزی مناسب می توان در راستای رونق اقتصاد هنر در این سرزمین از آن ها استفاده کرد.
منبع: ماهنامه جهش نو
/6060/3210
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.