به گزارش ایرنا و براساس اطلاعات منتشر شده، کشورهای غربی این واژه را ابتدا برای تورهای بیابان ‌گردی و دشت ‌گردی در آفریقا به کار برده و از واژه عربی سفر که در زبان‌های آفریقایی به صورت سافاری ادا می‌شود، استفاده کردند.
این رشته ورزشی گردشگری امروزه در کشور از استقبال بسیار خوب خانواده ها به ویژه جوانان برخوردار است و توانسته جایگاه خوبی در بین دوستداران گردشگری به ویژه در مناطق مرتفع، شن زار، کویری و جنگلی پیدا کند.
در واقع سافاری یکی از ظرفیت های جدید حوزه گردشگری – ورزشی به شمار می رود که به رونق صنعت گردشگری کمک شایانی کرده است.

** ماجرا جویی در دل طبیعت
سافاری در واقع یک ماجرا جویی است که به صورت زمینی بوده و امروزه در کشورمان ظرفیت های بالقوه ای را برای فعالیت دوستداران این رشته گردشگری – ورزشی مهیا ساخته است.
این ورزش از قاره آفریقا رواج یافت و در حالیکه ابتدا با برنامه شکار همراه بود اما با گذر زمان تبدیل به ماجراجویی در دل طبیعت تغییر رویه پیدا کرد.
امروزه سافاری در کشورمان در دل کویرهای مرکزی و شرق، جنگل های شمال و کوهستان و طبیعت غرب مورد استقبال چشمگیر خانواده ها است.
در همدان نیز این رشته مهیج طرفداران پرشمار دارد و توانسته در مدت فعالیت خود حدود 800 عضو را جذب کند.

** سافاری در همدان
رئیس کمیته تورینگ و سافاری هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان با اشاره به وضعیت سافاری در این استان گفت: هم اکنون یکصد خودرو عضویت ثابت در برنامه های ورزشی، گردشگری و امدادی این کمیته در همدان را دارند.
محمدرضا حمیدی افزود: 12 عضو ثابت در کمیته تورینگ و سافاری هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان مسئولیت بخش های مختلف را برعهده دارند و در یکسال گذشته ده ها برنامه در عرصه های امدادرسانی، گردشگری و ورزشی داشته ایم.
وی با بیان اینکه فعالیت گسترده ای نیز در فضای مجازی وجود دارد 800 عضو فعال جذب شده است ادامه داد: به لحاظ آماری جایگاه خوبی در کشور داریم.
حمیدی بیان کرد: اکنون نیز یکی از فعالترین کمیته های زیر مجموعه هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان است و هر هفته چندین برنامه متنوع در این زمینه اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه عضویت در کمیته برای عموم مردم علاقمند آزاد است، خاطرنشان کرد: خودروهای فعال در سافاری 2 دیفرانسیل هستند و اغلب مدل آنها نیز پاترول است.
حمیدی یادآور شد: حتی افرادی که خودرو این چنینی ندارند نیز می توانند عضو کمیته شوند و در برنامه ها مشارکت کنند.

** امداد داوطلبانه
رئیس کمیته تورینگ و سافاری هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان یکی از مهمترین برنامه های این کمیته را امدادرسانی داوطلبانه دانست و گفت: در طول فصل به ویژه نیمه دوم سال که شرایط آب و هوایی نامساعد است، کمک رسانی به خودروهای در راه مانده را انجام می دهیم.
حمیدی افزود: همه سال با شروع فصل پاییز این کمیته با ارسال نامه کتبی از طرف هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان خطاب به جمعیت هلال احمر آمادگی خود را برای کمک به امدادرسانی در مواقع حوادث غیرمترقبه همانند زلزله، سیل، آتش سوزی های انبوه و سایر حوادث اعلام می کند.
وی بیان کرد: خودروهای 2 دیفرانسیل قابلیت عبور از مسیرهای صعب العبور را دارد و تجربه امدادرسانی های مختلف نظیر زلزله سرپل ذهاب را داشته ایم.
حمیدی یادآور شد: حتی در مواقع بارندگی برف به نجات رانندگان گرفتار در برف می رویم به ویژه در کوچه باغ ها، روستاها و جاده های فرعی که نیاز به امدادرسانی بیشتر است.

** سافاری دوستدار محیط زیست
حمیدی با تاکید بر اینکه فعالان سافاری همدان از دوستداران واقعی محیط زیست هستند گفت: یکی از برنامه های مهم کمیته در طول سال پاکسازی طبیعت و کوهستان است.
وی افزود: طرح پاکسازی کوهستان از زباله ها را در هر مناسبتی با همکاری برخی ارگان ها انجام می دهیم و فعالیت گسترده در این زمینه داریم.
حمیدی بیان کرد: مهرماه گذشته نیز در هفته نیروی انتظامی زباله های اطراف پلیس راه همدان به کرمانشاه را با هدف پاکسازی و ترویج فرهنگ استفاده درست از طبیعت جمع آوری کردیم و 35 کیسه را به محل دفن زباله انتقال دادیم.
وی اظهار داشت: این کمیته در 2 بخش بانوان و آقایان فعالیت دارد و در تمامی رده های سنی عضوگیری داریم.

** نیاز همدان به پارک سافاری
رئیس کمیته تورینگ و سافاری هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان با اشاره به اینکه سافاری در دنیا رشته ای درآمدزا در صنعت گردشگری است گفت: افراد دوستدار ماجراجویی و هیجان که به گشت و گذار و سفر به مناطق بکر کویری، بیابانی، کوهستانی و جنگلی علاقه دارند سافری را انتخاب می‌کنند.
وی افزود: این رشته ورزشی گردشگری هم اکنون مورد توجه اغلب استان های کشور است و حتی در برخی استان ها اقدام به ایجاد پارک سافاری کرده اند.
حمیدی بیان کرد: اهمیت این ورزش به لحاظ هیجان و حس ماجراجویی باعث شده تا درآمد خوبی در حوزه گردشگری ایجاد کند.
وی اضافه کرد: ساخت پارک سافاری گام بسیار بزرگی در جهت توسعه گردشگری ملی خواهد بود و امیدوارم مسئولان به این مهم توجه کنند.
حمیدی خاطرنشان کرد: همدان دارای گستره کوهستانی بسیار خوبی است که می توان بسترهای لازم را برای گردشگری سافاری ایجاد کرد.

** رالی هیجان انگیز سافاری
وی با اشاره به اینکه سافاری دارای رالی و مسابقات رسمی است گفت: سافاری رشته جدید ورزشی در گردشگری سفری محسوب می شود و علاقه بخش خصوصی برای برگزاری مسابقات آن زیاد است.
حمیدی خاطرنشان کرد: مسابقات سافاری رقابتی بین اتومبیلرانان است که در جاده ها، مناطق شهری و محیط های طبیعی برگزار می شود و در تمام مسیرهای طراحی شده رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احترام به قوانین محلی ضروری است.
وی بیان کرد: سافاری رالی خانوادگی محسوب می شود که ورزشکاران و جوانان علاقه زیادی به آن دارند.
رئیس کمیته تورینگ و سافاری هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان افزود: برگزاری تورها٬ کمپ ها، کاروان ها و مسابقه های رالی بین استانی از جمله رویدادهایی است که در سطح استان و کشور برگزار می شود.
7520/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.