علی داراب‌نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طرح اصلاح نژاد گاوهای شیری بومی کهگیلویه و بویراحمد در مرداد ماه سال قبل با تأمین سه هزار دوز اسپرم گاو دومنظوره سیمنتال از سوی معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اجرایی شد.
'سمینتال ' گاوی دو منظوره شیری– گوشتی است و خاصیت تطبیق پذیری بسیار بالای آن با محیط اطراف به آن اجازه داده تا در سرتاسر جهان گسترده شود.
گاو سمینتال همچنین اسکلت بندی درشت با عضلات مناسب، بدنی طویل، عریض و عمیق دارد و مقاومت بالا در برابر فشارها و استرس‌های روزانه در این نژاد به‌عنوان یک ویژگی مطلوب در صنعت دامپروری سبب شده تا امروزه به‌منظور اصلاح نژاد به عنوان یک گزینه بسیار مناسب مطرح شود.
وی ادامه داد: این اقدام مهم با همکاری مأموران تلقیح مصنوعی و با هدف ارتقای کمیت و کیفیت گوشت، افزایش ضریب تبدیل، سرعت رشد در نتایج آمیخته، بهبود کیفیت لاشه و افزایش کمی و کیفی شیر انجام شده است.
داراب نژاد گفت: بهبود صفات عملکردی مانند تولید مثل، کاهش فاصله گوساله‌زایی، کاهش سخت‌زایی، کاهش ابتلا به ورم پستان، استفاده حداکثری از نهاده‌های تولیدی موجود و افزایش درآمد و سود خالص تولیدکنندگان روستایی در استان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
وی با اشاره به توان علمی کارشناسان حوزه دام در این استان تأکید کرد: اولین گوساله‌های حاصل از اجرای این طرح اصلاح نژادی در اردیبهشت ماه 96 به دنیا آمده‌اند که قدم مؤثری در نظام تولید این استان خواهد بود.
وی یادآور شد: با توجه به مقاوم بودن این نژاد به شرایط آب و هوایی و خصوصیات مادری مناسب و همچنین ضریب تبدیل و راندمان تولید گوشت بالا و پایین بودن سخت‌زایی، می‌تواند نقش مؤثری در روند اقتصادی کردن تولید در واحدهای روستایی داشته باشد.
در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طرحی با عنوان افزایش ضریب خوداتکایی گوشت قرمز و شیر خام در بازه زمانی ۱۰ ساله در کشور تدوین شده که اصلاح نژاد گاوهای شیری بومی و دورگ در همین راستا صورت می‌گیرد.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1662/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.