به گزارش ایرنا، نگهداری از دندان ها موضوعی هست که باید از کودکی آموزش داده و در فرهنگ جامعه نهادینه شود؛ به طوری که در کشورهای توسعه یافته این فرهنگ به طور کامل جا افتاده و به عنوان یک موضوع عادی تلقی می شود.
والدین وظیفه آموزش حفظ بهداشت دهان و دندان را به کودکان خود بر عهده دارند و از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش چند سالی است که طرح بهداشت دهان و دندان را در بین دانش آموزان دوره ابتدایی آغاز کرده است و ﻃﺮﺡ «ﻭﺍﺭﻧﻴﺶ ﻓﻠﻮﺭﺍﻳﺪ ﺗﺮﺍپی» را در بین دانش آموزان سال اول تا ششم ابتدایی را اجرا می کند.
وارنیش ماده‌ای بسیار ایمن و ارزان است و مقدار بسیار کمی از آن برای پوشش تمام دندان‌های یک کودک یا نوجوان کافی است و خطری هم ندارد.
اثربخشی وارنیش البته منوط است به زمان کافی برای تماس با دندان و به همین خاطر 2 تا چهار ساعت پس از استفاده از این ماده باید از خوردن و آشامیدن پرهیز شود؛ از وارنیش می‌توان حداقل 2 بار در سال و زیر نظر دندانپزشک استفاده کرد.
به گفته کارشناسان در حالی که تصور می‌شود بروز پوسیدگی دندان با افزایش سن امری طبیعی است اما با فلوراید می توان از پوسیدگی دندان ها تا 40 درصد جلوگیری کرد.
فلوراید در استخوان ها و دندان های در حال رشد کودکان جمع می‌شود و مینای دندان آنها را قبل از پیدایش مقاوم می‌کند.
در «فلوراید‌تراپی»، فلوراید با مواد معدنی مینای دندان ترکیب می‌شود و دندان را در مقابل اسید تولید شده توسط میکروارگانیسم های پلاک میکروبی دهان مقاوم می‌سازد.

** آغاز طرح ﻭﺍﺭﻧﻴﺶ ﻓﻠﻮﺭﺍﻳﺪ ﺗﺮﺍپی ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ در همدان
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش همدان گفت: طرح وارنیش فلورایدتراپی دانش آموزان مقطع ابتدای برای چهارمین سال تحصیلی پیاپی در آموزشگاه های ابتدایی همدان آغاز شده است.
عبدالله جعفری در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح در 2 مرحله و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان و مراکز بهداشت شهرستان ها در تمامی مدارس ابتدایی همدان اجرا می شود.
وی اظهار داشت: در این طرح دندان های 161هزار و 500 دانش آموز دوره اول تا ششم ابتدایی در 2 نوبت 6 ماهه وارنیش فلورایدتراپی می شوند.
جعفری عنوان کرد: ﻃﺮﺡ ﻭﺍﺭﻧﻴﺶ ﻓﻠﻮﺭﺍﻳﺪ ﺗﺮﺍﭘﻲ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ در بیش از یک هزار و 500 آموزشگاه سطح استان همدان اجرایی می شود.
وی با قدردانی از همکاری مطلوب معاونت بهداشت علوم پزشکی همدان در اجرای این طرح گفت: در راستای اجرای این طرح برای چهارمین سال متوالی خدمت ارزنده در حوزه پیشگیری در دهان و دندان به دانش آموزان استان ارایه می شود.
جعفری اضافه کرد: علاوه بر این طرح سه هدف اصلی، آموزش، پیشگیری و درمان نیز در مدارس توسط مراقبان سلامت و کاردان های بهداشت دهان و دندان به جدی دنبال می شود.
وی بیان کرد: 300 هزار وارنیش سال قبل در اختیار دانش آموزان همدانی قرار گرفت که 300 میلیارد ریال هزینه همراه داشت.

** کاهش 60 درصدی پوسیدگی دندان دانش آموزان
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز گفت: میزان پوسیدگی دندان دانش آموزان دبستانی 40 تا 60 درصد کاهش داشته است.
محمد خیراندیش افزود: این توفیق به علت اجرای طرح وارینش فلوراید و همکاری و تلاش های مراقبان سلامت و تکنسین های سلامت دندان و نیز مشارکت آموزش و پرورش محقق شد.
وی اضافه کرد: امسال نیز 145 هزار دانش آموز زیر پوشش خدمات سلامت دهان و دندان قرار گرفته و از طرح وارینش فلوراید استفاده می کنند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان یادآوری کرد: برنامه فلوراید تراپی از سال 85 آغاز شد و این طرح با اجرای طرح تحول سلامت قوت گرفت.
خیراندیش با بیان اینکه این طرح برای هفتمین نوبت در حال اجرا است اضافه کرد: برنامه وارنیش فلوراید تراپی پیشتر تنها بر روی کودکان گروه سنی سه تا 7 سال اعمال می شد.
وی دادن مسواک انگشتی نوزادان از لحظه تولد تا سه سالگی، فیشور سیلندر، توزیع مسواک و خمیردندان، برنامه دهان عاری از پوسیدگی برای دانش آموزان دوره ششم به بعد و فلوراید تراپی را از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در طرح تحول سلامت دهان و دندان دانست.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: استحکام سطوح خارجی و مینای دندان و نیز کاهش پوسیدگی دندان‌ها را از نتایج فلوراید تراپی دانست.
9904/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.