به گزارش ایرنا، اغلب مردم هپاتیت را تحت عنوان یرقان و زردی می شناسند ویروسی که موجب ورم و ملتهب شدن کبد می شود.
هپاتیت دارای دو گروه است که هپاتیت های نوع A و E از طریق آب و موادغذایی آلوده و گروه B و C و D از طریق تزریقات با سرنگ آلوده و تماس جنسی منتقل می شوند.
در چند دهه اخیر شیوع این بیماری روند نزولی را داشته است اما با این وجود بیماری هپاتیت در بیشتر کشورها به عنوان یک معضل بهداشتی ـ درمانی محسوب می شود.
با توجه به نامگذاری یکم آبان به روز ملی «اطلاع رسانی هپاتیت» با کارشناسان هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به گفت و گو نشستیم.
آرش مفرح ذات با بیان اینکه هپاتیت در لغت به معنی التهاب کبد است، گفت: هپاتیتی که التهاب آن از طریق ویروس ایجاد می شود بیشتر مورد توجه پزشکان است.
وی افزود: هپاتیت های منتقله از راه خون شامل گروه B و C تحت نظر نظام مراقبت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار دارند بنابراین مستمر و مرتب وضعیت آنها پایش، مطالعه و آماربرداری می شود.
کارشناسان هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: هپاتیت B توسط واکسیناسیون و هپاتیت C از طریق داروهای جدید قابل ریشه کنی هستند و افق 1410 برای حذف و ریشه کنی هپاتیت C پیش بینی شده است.
مفرح ذات با بیان اینکه هپاتیت C از طریق خون و تزریق غیر ایمن منتقل می شود، گفت: معتادان تزریقی بیشترین گروه درگیر به این نوع هپاتیت هستند.
وی ادامه داد: تزریق مشترک با استفاده از یک سرنگ آلوده موجب انتقال 100 درصدی هپاتیت C از معتاد بیمار به فرد سالم می شود.
کارشناسان هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: روش های دیگری در بروز هپاتیت C نظیر انتقال از مادر آلوده به این ویروس به جنین تماس جنسی غیرمطمئن مطرح است.
مفرح ذات بیان کرد: البته هپاتیت نوع B بیشتر از دو طریق از مادر آلوده به جنین و ارتباط جنسی نامطمئن منتقل می شود.
وی برخورد یا تماس شغلی را شیوه دیگر انتقال ویروس هپاتیت دانست و توضیح داد: برخی مشاغل نظیر فعالان در حوزه پزشکی، پرستاران و کادر بهداشتی و درمانی با خون سرو کار دارند بنابراین احتمال دارد خون آلوده و ترشحات فرد بیمار وارد بدن آنها شود.
کارشناسان هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: هپاتیت از طریق سرسوزن آلوده به این ویرس به پزشک یا پرستار منتقل می شود.
مفرح ذات، درباره شیوه های پیشگیری از این بیماری گفت: در هپاتیت A و E که از چرخه دهان و از طریق طریق دست، آب و موادغذایی آلوده منتقل می شوند می توان با حذف خوردن غذاهای فاسد و مانده و رعایت موارد بهداشتی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
وی گفت: وضعیت همدان در زمینه شیوع هپاتیت منتقله از راه خون نظیر گروه B و C نسبت به میانگین کشوری کمتر است اما در زمینه وضعیت هپاتیت A و E تاکنون بررسی آماری در کشور صورت نگرفته است.
کارشناسان هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: طبق چشم انداز ترسیم شده برای حوزه بهداشت و درمان باید تا سال 1410 هپاتیت B را حذف و به طور کامل ریشه کن کرد.
مفرح ذات افزود: هر چند برای درمان هپاتیت C واکسن وجود ندارد اما داروهای جدید بومی تولید شده که با استفاده از آنها می توان این نوع هپاتیت را نیز ریشه کن کرد.

** ایمن سازی جوانان همدانی در برابر هپاتیت
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تمامی افراد زیر 30 سال این استان در برابر بیماری هپاتیت ایمن شدند.
سید جلال بطحایی با بیان اینکه تزریق واکسن هپاتیت B ابتدا تا متولدان سال 1372 انجام شد، اضافه کرد: طق سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار سال به این زمان افزوده شد و تا متولیدن 1368 نیز در این طرح واکسینه شدند.
وی ادامه داد: هم اینک تمامی متولدان سال 68 به بالا واکسن هپاتیت B را تزریق کرده و در برابر این ویروس ایمن هستند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیردار همدان گفت: علاوه بر این افراد پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران و دانشجویان پزشکی نیز از واکسن هپاتیت B استفاده کرده و در برابر این بیماری ایمن شدند.
بطحائی بیان کرد: متولدین بالای 30 سال در صورت نیاز به تزریق واکسن هپاتیت B باید به بخش خصوصی مراجعه کنند.
وی افزود: تاکنون چهار نوع ویروس هپاتیت شناسایی شده که شایع ترین آنها ویروس هپاتیت نوع B است.

** تزریق رایگان واکسن هپاتیت
مدیرکل انتقال خون همدان از تزریق واکسن هپاتیت B به 6 هزار تن از اهدا کنندگان مستمر خون در این استان به صورت رایگان خبر داد.
افشین محمدی بیان کرد: این طرح در چارچوب اجرای راهبرد ملی پیشگیری و واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون در مقابل هپاتیت B اجرا می شود.
وی ادامه داد: طبق رایزنی های صورت گرفته بین معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان انتقال خون، اهدا کنندگان مستمر خون از ابتدای مهر امسال واکسن هپاتیت B را به صورت رایگان دریافت کردند.
محمدی اضافه کرد: این واکسن در سه مرحله با فاصله زمانی در مهر، آبان و اسفند به اهدا کنندگان مستمر خون تزریق می شود.
مدیرکل انتقال خون همدان با بیان اینکه یکهزار تن از دریافت کنندگان این واکسن در ملایر ساکن هستند، افزود: افرادی که مشمول این طرح شوند توسط سازمان انتقال خون فراخوان شده سپس به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت به محل زندگی اشان برای تزریق واکسن معرفی می شوند.
وی گفت: پنج مرکز بهداشت واقع در شهرک مدنی، کمال آباد، ششصد دستگاه، شهدا و بانو نظری کار تزریق واکسن هپاتیت «بی» را عهده دار هستند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.