به گزارش ایرنا، بهروز حسن پور روز چهارشنبه در کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران در دانشگاه ملی ملایر اظهار داشت: ایران پس از ترکیه و آمریکا رتبه سوم تولید کشمش جهان را دارد و هم اکنون روند صادرات جهانی کشمش در حال افزایش است.
وی ادامه داد: سهم عمده فروشان، خریداران کل و دلالان به ترتیب 42.7، 19.1 و 13.7 درصد است و 31 درصد از انگورکاران ما مجبور به اجاره باغ های خود می شوند.
حسن پور با بیان اینکه وضعیت نابسامانی در بازار انگور داریم و عایدی کمی نصیب باغداران می شود، یادآور شد: برای خروج از این مشکل باغداران باید یک شرکت سهامی تاسیس کنند و اعضای آن خود باغداران باشند و قیمت گذاری از طریق آنها صورت گیرد.
وی گفت: از طریق همین شرکت سهامی، محصول به صنایع تبدیلی، عمده فروشان و صادرکنندگان داده می شود و این یک چرخه سالم بازاریابی برای محصول انگور به شمار می رود.
حسن پور با بیان اینکه انگور 29 صدم درصد از صادرات جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: اما ایران تنها سه درصد از این میزان صادرات را دارد و در این حوزه مشکل داریم.
این محقق صنعت انگور و کشمش اظهار داشت: بیشترین صادرات انگور ایران در سال 2010 با 27 هزار تن رقم خورد و بعد از آن روند صادرات این محصول نزول پیدا کرد.
وی افزود: سال 2016 طبق آخرین آمار از 4.5 میلیون تن انگور در جهان، سهم ایران 13 هزار تن بود.
این محقق صنعت انگور و کشمش ادامه داد: ایران 17 صدم ارزش صادراتی کل انگور جهان را به خود اختصاص داده است که سال 2010 بالاترین ارزش صادراتی را داشتیم و با پایین آمدن ارزش صادرات از آن سال، هم اکنون شیب صعودی گرفته است.
حسن پور با بیان اینکه کشور چین هم اکنون با رشد شتابانی رتبه نخست را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است، بیان کرد: ایران همچنان مقام خود را در رتبه نهم جهان حفظ کرده است و امیدواریم امسال این رتبه ارتقا یابد.
وی افزود: ایران از نظر سطح زیر کشت انگور رتبه هشتم دنیا را دارد و طی 40 سال اخیر روند افزایشی در این زمینه داشتیم.
حسن پوربا اشاره به ارزش اقتصادی انگور در جهان گفت: انگور پس از موز، هندوانه و سیب رتبه چهارم را از نظر تولید و از نظر خوراکی رتبه نخست جهان را دارد.
وی با بیان اینکه انگور از نظر ارزش اقتصادی و صنعت، بالاترین جایگاه را دارد ادامه داد: گردش مالی انگور در سال 2014 بیش از 70 میلیارد دلار برآورد شده است.
این محقق و پژوهشگر اقتصاد کشاورزی به فرآورده های انگور همچون سرکه، آب میوه و انواع میوه های تازه اشاره و بیان کرد: طبق بررسی های سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سطح زیر کشت انگور در دنیا 4.5 میلیون هکتار است که از این میزان 75 میلیون تن انگور برداشت می شود.
حسن پور یادآور شد: از این میزان تولید، سه درصد آن ضایع می شود و 72 میلیون تن محصول باقی مانده معادل 54 درصد به صورت انگور فشرده است.
وی گفت: 37 درصد انگور در بخش غیر فشرده و 8.5 درصد برای تولید کشمش استفاده می شود.
حسن پور ضمن مقایسه میزان تولید انگور با 6 محصول باغی پر اهمیت اظهار داشت: سال 95 انگور با 3.5 میلیون تن تولید معادل 16 درصد، پس از سیب و پرتقال بیشترین محصول باغی شد.
وی ادامه داد: انگور از نظر سطح زیر کشت بعد از پسته قرار دارد و با 97 درصد سطح زیر کشت در بین میوه های ریز، رتبه نخست را در تولید به خود اختصاص داده است.
این محقق و پژوهشگر انگور و کشمش گفت: استان های فارس، قزوین، همدان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین میزان تولید انگور کشور را بین 60 تا 70 درصد به خود اختصاص داده اند.
حسن پور افزود: از 3.5 میلیون تن انگور تولید شده، 8.5 درصد آن به صورت دیم و 92 درصد به صورت آبی تولید می شود.
وی سطح باغ های انگور کشور را 316 هزار و 39 هکتار عنوان کرد و گفت: استان فارس بالاترین سطح زیر کشت انگور را دارد.
به گزارش ایرنا، چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران به مدت 2 روز در چهارم و پنجم مهرماه در دانشگاه ملایر در حال برگزاری است.
ملایر دارای 10 هزارو 600 هکتار باغ انگور است که سالانه قادر به تولید بیش از 240 هزار تن انگور و بیش از 40 هزار تن کشمش است.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.