روح الله کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این یک باغ الگویی بسیار مناسب برای کشاورزان و باغداران است تا از نوع کشت و ارقام انگور آن ایده بگیرند و در تاکستان های خود اجرا کنند.
وی با بیان اینکه این باغ تحقیقاتی، نخستین باغ نمونه با سیستم های نوین در کشور است، بیان کرد: هم اکنون از استان های کشور درخواست های زیادی برای اجرای این نوع باغ تحقیقاتی داریم.
سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر ادامه داد: در حال حاضر سه باغ تحقیقاتی انگور در این دانشگاه ایجاد شده است که سیستم آبیاری باغ شماره یک با هفت جریب، قطره ای و غرقابی است و 10 سال پیش احداث شده است.
کریمی اظهار داشت: باغ شماره 2 پنج سال پیش به وسعت سه جریب احداث شد که کلکسیونی از ارقام انگور است و به عنوان تکثیر و باغ مادری از آن استفاده می شود.
وی با بیان اینکه باغ شماره 3 از سال 93 احداث شد و داربستی کردن آن نیز به تازگی به اتمام رسیده است، افزود: این باغ با سه سیستم «تی»، «وای» و «آی» ( Y، T و I ) اجرا شده است و همچنین سیستم آبیاری قطره ای از طریق فیلتراسیون مرکزی در سه بلوک توزیع می شود.
کریمی گفت: ارقام ایرانی همچون انگور بی دانه سفید، قرمز، خلیلی، یاقوتی، شصت عروس، حسینی، عسگری، فخری، شاهانی، منقا، کندری و لعل ملایر در این باغ کشت شده است.
وی یادآور شد: همچنین ارقام خارجی همچون لاوراسکا، فلیم سیدلس، تامسون سیدلس، ترکمنستان 4، کریمسون، روبی سیدلس، کاردینال و ویکتوریا نیز در این باغ کشت می شود.
سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه گفت: علاوه بر اینها، سه رقم مقاوم به سرما از نوع روسی شامل دروژبا، مخچالونیا و وُل گادو در باغ شماره 2 کشت شده است که طرفداران زیادی دارد.
کریمی ادامه داد: به تازگی نیز نمایندگان سازمان فائو در ایران از باغ تحقیقاتی انگور شماره 3 دانشگاه ملایر بازدید کردند که نوع سیستم های داربستی، آبیاری نوین و ارقام انگور در این باغ بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
وی گفت: در چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت انگور و کشمش ایران که فردا چهارم مهرماه به مدت 2 روز در دانشگاه ملایر برگزار می شود، قرار است از باغ تحقیقاتی نیز بازدید و رونمایی شود.
به گزارش ایرنا، پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به عنوان نخستین پژوهشکده ملی مستقل، از سال 91 شروع به فعالیت کرد و برای چهارمین سال میزبان کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران است.
این کنفرانس چهارم و پنجم مهرماه امسال با حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، محققان، اساتید و پژوهشگران حوزه انگور و کشمش و باغداران در دانشگاه ملایر برگزار می شود.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.