به گزارش ایرنا دیواره علم کوه واقع در کوه علم کوه در رشته کوه البرز نزدیک مرزن آباد بعد از دماوند دومین قله بلند کشور و از نظر شرایط صعود سخت ترین کوه ایران به شمار می رود.
به طور دقیق تر، این دیواره در منطقه تخت سلیمان و ارتفاع قله چهار هزار و 850 متر و در بین قله های شانه کوه ، تخت سلیمان ، انگشت خدا ، هفت خوان ها ، خراسان شمالی و جنوبی ، شاخک ها و سیاه سنگ ها احاطه شده است.
این دیواره در جبهه شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن از کف یخچال حدود 800 متر است و خود دیواره نیز حدود 450 تا 500 متر ارتفاع دارد به طور کلی صاف و با شیب 90 درجه است.

** تاریخ جاودانه دیواره نوردان همدان
در سال 1315 اولین صعود از دیواره علم کوه با عنوان مسیر 'گرده آلمانی ها' توسط لودویک اشتیناور و ولفاگانگ گورتر از کوهنوردان فنی کار آلمان انجام و این مسیر به نام گرده آلمانی ها شهرت یافت.
اما اوج صعود از این دیواره در دهه 40 شمسی بود که به وسیله تیم های خارجی از کشورهای آلمان، لهستان، فرانسه و سایرین به صورت جدی شروع شد و منجر به گشایش مسیرهایی با عنوان کشورهای خود بر روی این دیواره شده است.
همدانی ها نیز قدمت دیرینه در صعود موفقیت آمیز از این دیواره مرتفع و صعب العبور دارند به ویژه در دهه 60 که اوج صعودهای مستمر دیواره نوردان این استان بود.
در این سال ها دیواره نوردان همدانی بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از 40 صعود موفقیت آمیز را بر دیواره علم کوه داشته اند.
از دیواره نوردان قدیمی و با سابقه همدانی می توان به مرحوم فریدون اسماعیل زاده، علیرضا رفتارهمدانی، حسن نجاتیان ، مرحوم حسین طالبی مقدم ، محمد خدایاری ، قدیر یزدانی ، جلال باتوقی ، پرویز روحانی، علیرضا ادریسی ، حمید روحانی، عزت برق لشکری و مرحوم نوید عزیزی اشاره کرد، دیواره نوردانی که هر یک بارها مسیرهای مختلف دیواره علم کوه را پیموده اند.
رضوان سلماسی پرافتخارترین بانوی کوهنوردی همدان نیز اولین بانوی این استان است که توانست از دیواره علم کوه صعود موفقیت آمیز داشته باشد.
در بین دیواره نوردان صعود کننده، نوید عزیزی مردادماه 95 بود که به دلیل ریزش شدید سنگ های دیواره فوت کرد.
مرحوم حسین طالبی مقدم نیز از پرافتخارترین دیواره نوردان همدانی به شمار می رود که دیواره‌های سربه فلک کشیده ایران را یکی پس از دیگری با موفقیت پیمود و طبق مستندات موجود 46 مرتبه دیواره علم کوه را صعود کرده است وی در مهر ماه سال 1385 در اثر سرطان ریه درگذشت.

** همدان نخستین شهرستان صعود کننده
البته در سال 1353 فریدون اسماعیل زاده و نعمت اخضری در یک شرایط سخت و دشوار جوی و وجود یخ در مسیر شکاف با پشتیبانی عزت برق لشکری و مهدی نور محمدی توانستند دیواره علم کوه از مسیر 'هاریروست' را با موفقیت طی کنند.
در واقع این صعود به عنوان اولین صعود شهرستانی در دیواره علم کوه و دومین گروه ایرانی صعود کننده مسیر 'هاریروست' شناخته شد.
در این سال چندین گروه ایرانی و خارجی برای صعود به دیواره رفته بودند که به علت بدی و خرابی جو هوا موفق به صعود دیواره نشدند.

** تکرار رکورد پس از 30 سال
صعودهای موفقیت آمیز دیواره نوردان همدانی در علم کوه همچنان ادامه دارد و حالا پس از گذشت 30 سال، 2 دوست قدیمی بازهم صعودشان را از این دیواره تکرار کردند.
در دهه های گذشته صعود از این دیواره سه روزه و 2 روزه انجام شده است که البته همدانی ها جزو اولین تیم هایی بودند که رکورد صعود این دیواره را کاهش دادند.
در دهه 60 و 70 نیز دیواره نوردان همدانی موفق به ثبت رکوردهای فوق العاده صعود 2 مسیر و سه مسیر در یک روز شدند که با امکانات آن دوره بی نظیر و تحسین برانگیز بود از جمله افرادی که در این رکوردها نقش داشتند حسن نجاتیان مرحوم حسین طالبی مقدم و علیرضا رفتار همدانی بودند.
در این بین حسن نجاتیان باز کننده مسیر همدانی ها در بین سال های 66 تا 68 در دیواره علم کوه بود که به گواه صعود کنندگان جزو سخت ترین و زیباترین مسیرهای دیواره علم کوه به شمار می رود.
در روزهای اخیر علیرضا رفتارهمدانی و حسن نجاتیان با مجموع 110 سال بعد از حدود سه دهه برگشتی موفقیت آمیز به این دیواره داشتند و در اقدامی بی نظیر مسیر فرانسوی ها را یک روزه صعود کردند.
این صعود به نسبت سن و سال دیواره نوردان به عنوان رکورد جدیدی را در دیواره علم کوه به ثبت رساند آنها با 56 و 54 سال سن توانستند مسیر فرانسوی ها را صعود کنند که سال ها پیش گشایش یافته بود.

** همدان از قطب های دیواره نوردی کشور
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان در این باره می گوید: همدان از قطب های اصلی دیواره نوردی کشور به شمار می رود و تاریخچه طولانی در صعودهای موفقیت آمیز در مرتفع ترین دیواره های کشور دارد.
علیرضا گوهری افزود: دیواره نوردی بسیار سخت و نیاز به تجربه و توان فنی و آمادگی بالا دارد و افراد شجاع، با هوش و توانمند می توانند در این رشته فعالیت کنند.
وی بیان کرد: همدان از دیرباز مهد پرورش دیواره نوردان بزرگ کشور بوده است و تاکنون نیز صدها صعود را در نقاط مختلف انجام داده اند.
وی با ارج نهادن نسبت به فعالیت موفقیت آمیز دیواره نوردان همدانی گفت: امسال نیز همدانی ها صعودهای بسیار خوبی به روی دیواره علم کوه داشته اند و در آینده ای نزدیک ضمن تجلیل از این دیواره نوردان پرافتخار، گزارشی از صعودها ارایه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: قدردانی از زحمات ورزشکاران موفق را هرگز از یاد نمی بریم و همواره به وجود آنها افتخار می کنیم.
7520/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.