حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به قیام 15 خرداد اشاره کرد و افزود: این روز بزرگ با نام امام حسین (ع) و عاشورا و از حوزه علمیه قم آغاز شد و برق‌آسا در سایر حوزه‌های علمیه و استان‌ها و شهرهای دیگر گسترش یافت و به همه ملت را به میدان مبارزه کشاند.
وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت این روز، امام راحل فرمودند که 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنند، بیان کرد: 15 خرداد مبدا جنبش بیداری در بین مردم شد و همین امر موجب شد تا همه ملت به ندای روحانیان لبیک گفتند چراکه این روز خمیر مایه نهضت مبارک ملت بزرگ ایران و روز بذر قبل از پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ماست.
امام جمعه دماوند با بیان اینکه اگر عاشورا و گرمی و شور انفجاری آن نبود، چنین قیامی بدون سابقه و سازماندهی واقع نمی‌شد، تصریح کرد: امام راحل فرمود ملت ایران سالروز 15 خرداد را که یوم الله است، زنده نگه می‌دارند و افتخار قیام ملت را که با مشت گره کرده و خون طاهره خویش مقابل ستم شاهی پهلوی ایستادند و پایه انقلاب اسلامی را بنا گذاشتند، از یاد نمی‌برند.
حجت الاسلام فتاح‌دماوندی با اشاره به اینکه مبارزه با شاه، حمایت از مرجع تقلید و دفاع از اسلام مبنای قیام 15 خرداد بود، بیان کرد: در اندیشه امام راحل، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام جایگاه اصلی را دارد؛ ایشان فرمودند که 15 خرداد برای اسلام بود که به مبدئیت اسلام و راهنمایی روحانیان به وجود آمد.
وی درباره تأثیرات سیاسی و اجتماعی قیام 15 خرداد اظهار کرد: محو شدن جاذبه‌های گروه‌های سیاسی نخستین تأثیر بود؛ همه می‌دانند که پس از 15 خرداد بازار فعالیت های سیاسی و غیراسلامی و به خصوص ملی گرایی از رونق افتاد.
امام جمعه شهرستان دماوند با بیان اینکه امام راحل به کمتر از سرنگونی رژیم شاه قانع نبودند، گفت: کمونیسم هم که با گذشت چند سال از حادثه 28 خرداد می‌خواست نفسی تازه کند، با قیام 15 خرداد که به نیروی داخلی ملت تکیه داشت، از نفس افتاد.
وی گفت: دومین تأثیر قیام 15 خرداد ماه، تکامل مبارزات سیاسی و رشد بینش سیاسی مردم بود؛ سیاستی که با دیانت پیوند خورد و مذهب و مکتب و اسلام را به عنوان یک سیستم حکومتی انتخاب کرده بود.
امام جمعه شهرستان دماوند اضافه کرد: سومین موضوع، برملا شدن چهره منافقانه شاه بود که پس از 15 خرداد شاه دیگر نتوانست خود را طرفدار اسلام و مرجعیت و روحانیت وانمود کند.
فتاح‌دماوندی با اشاره به اینکه از دیدگاه امام حاضر، امام و اسلام، امام و مردم سه پایه اصلی واقعه 15 خرداد بود، تصریح کرد: محتوای سخنرانی امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه شعار دینی بود که فرمودند «مردم دین و اسلام در خطر است»؛ امام روی ضدیت شاه با اسلام و تبعیت آن از دشمنان اسلام و روی تسلط رژیم صهیونیستی تأکید داشتند.
وی خاطرنشان کرد: به قول رهبر معظم انقلاب، امام راحل در ماجرای نطق عجیب مدرسه فیضیه که در روز عاشورای سال 1342 ایراد فرمودند به اساسی‌ترین مسأله تکیه کردند و آن اینکه دستگاه سلطنت با اسلام مخالف است و شاه را تهدید کردند که چنانچه به همین ترتیب عمل کند، اعلام خواهد کرد که این آدم دین ندارد و مردم شاه را تحمل نخواهند کرد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:الهام حیدری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.