به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز پنجشنبه در آیین افتتاح مرحله دوم پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: امروز در شرایطی شاهد بهره برداری از این مرحله هستیم که با مشکلات و پیچیدگی های بسیاری در مسیر مواجه بودیم.
وی افزود: با تلاش و هماهنگی نیروها، مرحله دوم پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس امروز با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز وارد مدار تولید شده است.
وزیر نفت اظهار داشت: در سالیان گذشته آمریکا و کشورهای خارجی برای تحریم ایران بر روی واردات بنزین به کشور فشار می آوردند.
نامدار زنگنه ادامه داد: امروز با بهره‌ برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه 36 میلیون لیتر، وضع با ثباتی خواهیم داشت و از بابت تحریم نگرانی نداریم.
وی با بیان این که تولید بنزین در کشور از سال 92 تاکنون 13 برابر شده، تصریح کرد: امروز دیگر مساله خود کفایی بنزین نباید در پالایشگاه ها پیگیری شود، بلکه این موضوع باید در شرکت های خودروسازی و با تولید خودروهایی با مصرف کم بنزین دنبال شود.
وزیر نفت خاطر نشان کرد: هم اکنون در 94 جایگاه در محورهای مواصلاتی کشور بنزین یورو 4 توزیع می شود که تا دو ماه آینده این تعداد به 200 جایگاه می رسد.
نامدار زنگنه اظهار داشت: هم اکنون در تمام کلان شهرهای کشور بنزین و نفت و گاز یورو چهار توزیع می شود.
وی اعلام کرد: عملیاتی شدن پالایشگاه تبریز تا مرداد ماه، افزایش ظرفیت در پالایشگاه بندرعباس تا مهرماه، عملیاتی شدن پالایشگاه لاوان تا پایان سال و بهره ‌برداری از پالایشگاه اصفهان در سال آینده ظرفیت‌ هایی هستند که عملیاتی خواهند شد.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری و هیات همراه امروز پنجشنبه هفتم تیرماه در بدو ورود به فرودگاه بین المللی بندرعباس مورد استقبال استاندار هرمزگان و دیگر مقام های ارشد کشوری و استانی قرار گرفت.
طبق برنامه اعلام شده از سوی استانداری هرمزگان، سفر دکتر روحانی به هرمزگان، یک روزه بوده و رییس جمهوری امروز پس از بهره برداری از مرحله دوم پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس بندرعباس را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.
مرحله نخست پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور رییس جمهوری کشورمان به بهره برداری رسید و امروز با تلاش نیروهای متخصص داخلی وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)مرحله دوم این پالایشگاه زودتر از موعد مقرر آماده بهره برداری شده است.
با راه اندازی مرحله دوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس میزان تولیدات این پالایشگاه از 12 میلیون لیتر بنزین به 24 میلیون لیتر بنزین در روز با کیفیت یورو 5 افزایش می یابد و تولید نفت گاز این پالایشگاه نیز از 4 میلیون لیتر به 8 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.
پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، بزرگ ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران با ظرفیت نهایی تولید 36 میلیون لیتر بنزین در روز در قالب 3 مرحله 120 هزار بشکه ‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت احداث شده است.
این پالایشگاه در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت 700 هکتار احداث شده و هم اکنون روزانه حدود 15 میلیون دلار تنها از بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت‌ گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می شود.
استاندار هرمزگان پیش از حضور رییس جمهوری در بندرعباس به خبرنگاران اظهار داشت: دستور ویژه ای از سوی رییس جمهوری بر تامین مالی این پالایشگاه صادر و در این راستا 290 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل مرحله دوم و سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس اختصاص یافت.
فریدون همتی بیان داشت: این صندوق همکاری خوبی در تخصیص این اعتبارات داشت وهمچنین گمرک نیز با ترخیص به موقع تجهیزات خریداری شده برای نصب در پالایشگاه به تکمیل مرحله دوم این پالایشگاه کمک کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در روزهای نهم و دهم اسفندماه سال گذشته نیز به هرمزگان سفر کرده بود.
سفری که به همراه 4 تن از معاونان و 13 نفر از وزیران کابینه انجام شد و رهاوردهای بسیاری برای این استان داشت.
سفری که رهاوردش برای هرمزگان تصویب یک هزار و 189 میلیارد تومان اعتبار به اضافه 300 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به منظور اجرای 39 طرح عمرانی بود.
همزمان با سفر دکتر روحانی به هرمزگان، 15 طرح مهم عمرانی به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی 15 طرح دیگر به دستور رییس جمهوری آغاز شد.
از جمله مهمترین این طرح ها، آغاز مرحله 3 طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی، بهره برداری از کارخانه صبا فولاد و طرح افزایش بنزین پالایشگاه بندرعباس، روشن شدن مشعل سکوی 14A فاز 14 پارس جنوبی، بهره برداری از مجتمع فرآورش گاز جزیره هنگام است.
7198/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.