حسین شرفی روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، بدون ارائه تعداد کامیون و وزن آنها، مقصد هندوانه های صادراتی بهاره این شهرستان را کشورهای روسیه، ارمنستان، عراق، ترکیه و چند کشور اروپایی و عربی عنوان کرد.
وی اظهار کرد: برداشت محصول ازسطح 3 هزارهکتار از مزارع زیرکشت هندوانه این شهرستان تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه دارد.
مدیرجهاد کشاورزی جاسک، میزان برداشت هندوانه در هرهکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان را 30 تن اعلام و پیش بینی کرد میزان برداشت محصول بهاره امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته با 10درصد افزایش به 90هزارتن افزایش یابد.
شهرستان جاسک با 58 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت زمین های کشاورزی جاسک (شرقی ترین شهرستان استان هرمزگان) حدود 3هزارو 400هکتار با تولید سالانه حدود 94هزارتن محصول باغی و زراعی اعلام شده است.
بیشترین سطح زیر کشت گیاهان زراعی در جاسک به زمین های آماده سازی شده زیر سد جگین اختصاص دارد که در قالب شرکت سهامی زراعی و کشت صنعت (با سهامداران بومی )اداره می شود که نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به مناطق محروم و دورافتاده کشور دارد.
براساس آمارهای تجارت خارجی کشور در بهار و تابستان سال گذشته (96هجری خورشیدی) از لحاظ وزنی هندوانه در صدر میوه های صادراتی قرار داشت طوری که بیش از 500 هزار تن هندوانه به ارزش 98 میلیون دلار از ایران صادر شد.
عراق با واردات بیش از 321 هزار تن از این محصول در صدر فهرست خریداران هندوانه ایرانی ازجمله محصول خارج از فصل هرمزگان با محوریت شهرستان جاسک قراردارد.
اطلاعات منتشره حاکی است هر چند هندوانه ایرانی به بیش از 30 کشور جهان از جمله آلمان، نروژ، لهستان، اوکراین، انگلستان، عراق، ترکیه، رومانی و فنلاند صادر می شود اما عراق بزرگترین خریدار است.
6149 /6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.