ناصر قره پاپاق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه در پاییز امسال حدود 400 هکتار از اراضی زراعی شهرستان نقده به کشت کلزا اختصاص یافته است، اظهار کرد: سال گذشته 68 هکتار از اراضی زراعی شهرستان زیر کشت این محصول رفته بود.
وی با اشاره به اینکه این گیاه با هدف تغییر الگوی کشت جایگزین مناسبی برای محصولات آب بر همچون سبزی، پیاز و ذرت علوفه ای است، افزود: کلزا به تناوب گندم و سایر غلات کشت می شود.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نقده، در 100 هکتار از زمین های زراعی نقده نیز بذر پایه کلزا توسط یک شرکت متخصص انجام و از این پس شهرستان نقده به عنوان تولید کننده این بذر در سطح استان آذربایجان غربی شناخته می شود و واردات این محصول که ارز قابل توجهی از کشور خارج می کرد را متوقف می کند.
قره پاپاق بر ضرورت محافظت این گیاه از سرما و یخبندان تاکید و خاطرنشان کرد: کلزا از جمله گیاهانی است که به زمان کاشت و دما حساس است.
وی افزود: در صورتی که کاشت این گیاه دیرتر از زمان مناسب انجام گیرد بوته های سبز شده فرصت کافی برای رشد در طی دوره قبل از یخبندان نخواهند داشت و رشد کم بوته ها باعث خسارت سرما به مزرعه می شود و در صورت زنده ماندن بوته ها نیز عملکرد تولید به شدت افت می کند.
قره پاپاق گفت: کاشت در زمان مناسب باعث می شود بوته های کلزا قبل از آغاز سرما به مرحله 6 تا 8 برگی کامل رسیده و مقاومت خوبی به سرما پیدا کنند.
زمان مناسب کاشت این گیاه در مناطق سرد 10 تا 30 شهریور ماه و مناطق معتدل 20 شهریور تا 10 مهر است.
بر اساس این گزارش با توجه به اینکه بیش از 90 درصد مصرف داخلی روغن های خوراکی کشور از طریق واردات تاُمین می شود، افزایش کشت کلزا به عنوان یکی از دانه های روغنی پرمصرف به منظور خودکفایی و گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است.
نقده با 125 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد.
7511/3093**خبرنگار: وحید اوراز**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.