به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ظرفیت 100 میلیون تنی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی با تجهیزات پیشرفته و افزایش ظرفیت کانتینری این بندر به 8 میلیون کانتینر در سال، بندر شهید رجایی را در خلیج فارس به یکی از بزرگترین بندرخاورمیانه تبدیل کرده است.
برخورداری از موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی در کریدور شمال - جنوب در خلیج فارس و تنگه هرمز و اتصال به شبکه ریلی و جاده ای، بندرشهید رجایی را به یکی از بنادر مهم جهان در منطقه تبدیل کرده تا صاحبان کالاهای تجاری، کوتاهترین مسیر انتقال کالا را به منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه انتخاب کنند.
عباس آخوندی در بهمن ماه سال جاری در آیین بهره برداری از 19 پروژه دریایی و بندری استان هرمزگان در بندر شهید رجایی و بنادر تابعه آن، اظهارداشت: ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است و پس از توافق برجام 104 میلیون یورو قرارداد بسته شد و 12 فقره جرثقیل با تکنولوژی جدید از آلمان وارد ایران شده که دو فقره آن نصب و دو فقره آن نیز در حال نصب است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نصب کامل 12 دستگاه گنتری کرین در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: تمام تجهیزات وارد بندر شده و در حال تجهیز کامل این بندر هستیم.
وی تاکید کرد: مساله ای که در بندر شهید رجایی برای ما اهمیت دارد بهره برداری کامل از این سرمایه است و اطمینان از این موضوع که نرخ بهره وری در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.
آخوندی افزود: از هر دو شرکت بتا و سینا که اپراتوری ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی را برعهده گرفته اند، خواسته ایم تا بتوانند شرکای بین المللی داشته باشند و در جهت بهره برداری با نرخ بهره وری بالا و همچنین در جهت امکان بازاریابی برای بنادر ایران به کمک شرکای بین المللی شان اقدام کنند.
وی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات سبب می‌شود که حمل مستقیم از بنادر دنیا به سمت بنادر شمال خلیج فارس افزایش پیدا کند و اولین خواسته ما از اپراتور‌ها و کسانی که عملیات بهره برداری به آن‌ها واگذار شده این است که بتوانند تا آنجا که ممکن است بهره برداری مستقیم را افزایش دهند و این خواست مهم ما از اپراتور‌های بندر شهید رجایی است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امیدواریم اپراتور‌های ترمینال یک و دو در سال آینده و در چنین موقعیتی نشان دهند که نرخ بهره برداری افزایش یافته و تخلیه و بارگیری بنادر بهبود پیدا کرده و دوستانی که مدعی هستند بخش غیردولتی بهتر از دولتی عمل می‌کند بتوانند این موضوع را به اثبات برسانند.
آخوندی در پایان از اهمیت توسعه فاز سه بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: امیدواریم فاز سه به زودی با طی مراحل مناقصه و سرمایه گذاری به سرانجام برسد تا این بندر بتواند به جایگاه واقعی خود در منطقه دست پیدا کند.
طرح احداث یک مجتمع بندری در استان هرمزگان از مهمترین مصوبات شورای عالی اقتصاد در سال های پایانی دهه 40 بود و قرارداد آن در سال 1349 با یک کنسرسیوم ایتالیایی منعقد و با آغاز عملیات اجرایی ساخت بزرگترین بندر تجاری ایران ، نخستین پایانه تخلیه وبارگیری آن نیز در سال 63 به بهره برداری رسید.
با اجرای توسعه توسعه فاز اول این بندر در سال 81 و تکمیل حوضچه های دوم و سوم آن و با احداث اسکله های 850 متری شرایط برای پهلوگیری کشتی های بزرگ با آبخور 17 متر فراهم شد و با ظرفیت سازی 3 میلیون کانتینر بندر شهید رجایی نقش بی بدیل خود را در منطقه آغاز کرد.
با بهره برداری از فاز اول بلافاصله عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه این بندر با ساخت 7 پست اسکله جدید به طول بیش از 2 هزار متر در یال های غربی و شرقی افزایش ظرفیت کانتینری آن سالیانه به 6 میلیون کانتینر در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرای توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی دولت 850 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت ها و اسلکه های این فاز اختصاص داده است.
محمد راستا افزود: با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در این فاز در مجموع میزان سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در این فاز به 2 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
وی گفت: تهیه اسناد برگزاری فراخوان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت اما در مرحله نخست تکمیل زیرساخت های آن با استفاده از پیمانکارهای داخلی و با مشارکت شرکت های خارجی آغاز می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: با تکمیل این فاز ظرفیت 6 میلیون کانتینری فاز دوم این بندر به بیش از 8 میلیون کانتینر افزایش می یابد و هم اکنون در حال تجهیز فاز دوم پایانه کانتینری این بندر هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: نصب 12 چرثقیل گنتری کرین بزرگ کشتی به ساحل و 15 دستگاه چرثقیل دروازه ای محوطه کانتینری با 21میلیون یرور اعتبار توسط سازنده داخلی در دست اقدام است .
راستاد گفت: پیش بینی ما این است که تا نیمه سال آینده تمام این تجهیزات در بندر شهید رجایی به بهره برداری کامل برسد.
وی اظهارداشت: 217 میلیون تن ظرفیت بنادر کشور است که در حدود 150 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده به خصوص این که در حوزه تخلیه و بارگیری کانتینری رشد ما بیش از 16 درصد بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: از ابتدای سال جاری تقریبا 150 میلیون تن کالای نفتی نیز از بنادر تخصصی محموله های نفتی تخلیه و بارگیری شده که مجموع آنها بیش از 300 میلیون تن حجم حمل و نقل دریایی بنادر ایران است.
با توجه به ضرورت توسعه این بندر در جنوب کشور و اهمیت رقابت آن با سایر بنادر جنوب خلیج فارس طرح توسعه فاز سوم آن در دست اقدام قرار گرفت تا با ساخت 1500 متر اسلکه جدید و بیش از 50 هکتار محوطه کانتینری ظرفیت این بندر از 6 به 8 میلیون کانتینر افزایش یابد و صبح امروز طرح توسعه فاز سوم این بندر با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران کلید خورد.
توجه دولت تدبیر و امید به اهمیت توسعه بندر شهید رجایی نقطه آغازین روند پیشرفت بندر شهید رجایی در بلند مدت در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته تا این بندر با احداث 5 حوضچه جدید و احداث 12 هزار متر اسکله در 39 پست در بازه زمانی 2030 و در نهایت 2040 این بندر با ظرفیت بیش از 20 میلیون کانتینر در سال بتواند در منطقه خاورمیانه نقش آفرینی کند.
ایجاد و راه اندازی شهر لجستیک، اجرای طرح جامع بندری، ساخت آزادراه شهید رجایی، راه اندازی ترمینال ریلی - نفتی، ساخت ترمینال ریلی - مواد معدنی و ساخت ترمینال مکانیزه غلات از مهم ترین برنامه های بندر شهید رجایی در بلند مدت برای توسعه ترانزیت و لجستیک در منطقه است.
راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای، ایجاد حوضچه های جدید عملیاتی در غرب بندر، احداث ساختمان های خدمات ریلی در محوطه بندری و هوشمند سازی فرایند تخلیه و بارگیری کالا و ترانزیت از مهم ترین برنامه های دولت در طرح توسعه اینده بندر شهید رجایی است.
هم اکنون مساحت این بندر به 2400 هکتار رسیده، مساحت محوطه باراندازهای بیش از 220 هکتار است و وسعت انبارهای مسقف بندر شهید رجایی هم اکنون به بیش از 25 هکتار رسیده است.
وجود پایانه بزرگ کانتینری، پایانه کالاهای متفرقه با 40 هکتار محوطه، پایانه غلات با 8.8 هکتار مساحت و سیلوهای 100 هزار تنی، پایانه های ریلی با 53 کیلومتر در محوطه بندر، پایانه نفتی با 9 اسکله و پایانه روغن نباتی به ظرفیت بیش از 350 هزار تن با مشارکت بخش خصوصی از مهمترین ویژگی های این بندر بزرگ کانتینری ایران در خاورمیانه است.
با لغو تحریم های ظالمانه و رفع محدودیت های تردد کشتی های بزرگ تجاری جهان به بنادر ایران، هم اکنون تردد بیش از 17 شرکت کشتیرانی بزرگ جهان برای تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری به بنادر ایران و بندرشهید رجایی آغاز شده و انتظار می رود در یک شرایط رقابتی بندرشهید رجایی بتواند با بزرگترین بنادر منطقه همچنان جایگاه رقابتی خود را حفظ کند.
کاروان تدبیر و امید به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری امروز چهارشنبه نهم اسفندماه مهمان مردم هرمزگان است و با حضور اعضای هیات دولت در این استان بسیاری از مسایل و مشکلات این استان حل وفصل می شود.
در این سفر 30 طرح مهم از جمله فولاد صبا، فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، پالایشگاه گاز گورزین قشم، طرح افزایش بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس افتتاح می شود.
این دومین سفر حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به استان هرمزگان در سال جاری است و پیش از این رییس جمهوری روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر کرد و مرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صبا فولاد خلیج فارس و چند طرح عمرانی دیگر به بهره برداری رسید.
گزارش از ایرج منصوری
اقتصام** 1108* 6075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.