به گزارش ایرنا، امید ذاکری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین سطح کانون ‌های بحران فرسایش بادی در شهرستان جاسک است که 15 میلیارد ریال اعتبار برای مالچ پاشی بیابان های این شهرستان اختصاص یافته است.
وی بیان داشت: اعتبار مصوب مقابله با اثرهای بیابان‌ زایی در هرمزگان امسال 75 میلیارد ریال است که تاکنون حدود 50 درصد آن اختصاص یافته است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار کرد: در حالت عادی به‌ علت اینکه ماسه‌ ها در حال حرکت و جابجایی هستند امکان نهال ‌کاری وجود ندارد و یا به سختی و با اجرای بادشکن غیر زنده و با درصد موفقیت پائین ‌تر انجام می‌ گیرد.
ذاکری افزود: مالچ با حالت چسبندگی که دارد باعث جلوگیری از حرکت و جابجایی ماسه‌های روان می ‌شود و شرایط را برای نهال ‌کاری مهیا می ‌کند.
33 روستا در استان هرمزگان در معرض هجوم شن های روان هستند.
هم اکنون 28 کانون بحرانی فرسایش بادی با وسعت 318 هزار هکتار در بخش‌ هایی از شهرستان‌ های بندرعباس، جاسک، سیریک، میناب، بندرلنگه و بندرخمیر قرار دارد.
نزدیک به 2 دهه خشکسالی، افت شدید آب‌های زیرزمینی، پائین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی ونبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح‌ های بیابان‌ زدایی ازمهمترین تنگناها در زمینه بیابان ‌زدایی است.
استان هرمزگان با مساحت هفت میلیون و 200 هزار هکتار دارای یک میلیون و 565 هکتار اراضی بیابانی است.
این استان یکی از پنج استان نخست منشاء ریزگردهای داخل کشور است وازهمین رو اجرای طرح های بیابان زدایی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
شهرستان جاسک با بیش از 58 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7195/ 6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.