پیمان زرین روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی در سال های اخیر همچنین افت سطح آب های زیر زمینی و تشدید عوامل بیابانزایی در سطح شهرستان کبودرآهنگ، مناطقی از این شهرستان به کانون های گرد و غبار با منشاء داخل شهرستانی تبدیل شدند.
وی افزود: مهار ریزگردهای ایجاد شده از این مناطق عزم جدی و پیگیری مستمر متولیان امر را می طلبد که اداره حفاظت محیط زیست با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری کبودرآهنگ و انجمن فردای سبز این شهرستان تاکنون فعالیت های موثری انجام دادند.
وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات مستمر با حضور کارشناسان مرتبط در حوزه کانون های گرد و غبار و بیابانزدایی، مصوبات خوبی برای شناسایی و جلوگیری از پیشرفت بیابان داشته ایم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ یادآوری کرد: قانونگذار در راستای هوای پاک در ماده 24 قانون به این مولفه توجه داشته است که با تدابیر و تعاملات خوب به وجود آمده گام های مؤثری برای اجرایی شدن این ماده قانونی برداشته شد.
زرین افزود: برای جلوگیری از افزایش سطح بیایان در دشت های کبودرآهنگ در کانون های گرد و غبار واقع در اراضی ملی گونه های مقاوم و سازگار با محیط کشت می شود.
وی تاکید کرد: البته حفاظت از این گونه ها برای بیابانزدایی و مهار ریزگردها، همکاری دلسوزانه و مستمر جوامع محلی را می طلبد و ذینفعان این طرح ها مردم هستند.
در دو دهه گذشته 6 هزار هکتار بیایان در دشت قهاوند همدان وجود داشت که این رقم در دهه 90 به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی به 65 هزار هکتار رسید و تاکنون مطالعات و عملیات اجرایی برای 15 هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.